Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

HIA_A807 Ζητήματα στην Ιστορία της Τέχνης, Η΄ εξάμηνο

(CULTURE307) -  Αλέξανδρος Τενεκετζής

Περιγραφή Μαθήματος

Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί το εάν και κατά πόσον η μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη ανέτρεψαν τους παραδοσιακούς εικαστικούς κώδικες, ή εάν η θέση αυτή στηρίζεται σε έναν από τους μύθους της ιδεολογίας του μοντερνισμού. Οι αλλαγές του καλλιτεχνικού γούστου θεωρούνται συχνά αποτέλεσμα αυστηρά προσωπικών επιλογών. Όμως, ο τρόπος με τον οποίο συμβαίνουν αυτές οι αλλαγές, καθώς και οι αιτίες τους, προκαθορίζονται στην πραγματικότητα από εξωτερικούς παράγοντες. Κάθε αισθητικό σύστημα συνδέεται με ένα σύνολο δυνάμεων θρησκευτικής, πολιτικής, εθνικής, οικονομικής, πνευματικής τάξεως. Το σύστημα αυτό καθορίζει τόσο την καλλιτεχνική δημιουργία όσο και τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε την τέχνη του παρελθόντος — διαδικασίες ταυτόχρονες, συμπληρωματικές και αδιαχώριστες. Καθορίζει επομένως και τη δημιουργία των μουσείων, ως ένδειξη των πολύπλοκων σχέσεων που αναπτύσσει ο πολιτισμός με την ιστορία του, ως χώρο, ως όργανο, ή ως πλαίσιο μνήμη.

Για τη σχέση της ιστορίας της τέχνης με τον χώρο ειδικότερα, πρέπει να τονιστεί ότι οι χώροι πολιτισμού αποτελούν τον προνομιακό τόπο εκδίπλωσης και αναπαράστασης της δημόσιας μνήμης, εξαιτίας των ποικίλων υλικών αποτυπώσεων της σε αυτούς. H δράση μάλιστα αυτών των θεσμών του παρόντος με στόχο τη σημασιοδότηση ή ανασημασιοδότηση του παρελθόντος στον δημόσιο χώρο έχει συχνά την πρόθεση να αμφισβητήσει κυρίαρχες αφηγήσεις για το παρελθόν καθιστώντας τον χώρο έναν αμφισβητούμενο τόπο, δηλαδή ανοιχτό σε νέα νοήματα που μπορεί να ανατρέπουν τις παλιές αφηγήσεις ή να συμβιώνουν με αυτές. Άλλες φορές, όμως, είναι πιθανό η παραγωγή ιστορίας της τέχνης και οι φορείς να έχουν στόχο την εξοικείωση των πολιτών με το παρελθόν και τα εικαστικά του φαινόμενα, οι χρήσεις των οποίων είτε έχουν αλλάξει ολοκληρωτικά είτε το γενικότερο πλαίσιο εγγραφής έχει μεταβληθεί, σε σημείο που αυτό να είναι δυσδιάκριτο.

Σκοπός του μαθήματος είναι να γίνει σαφές ότι τα έργα τέχνης αλλά και η παραγωγή λόγου γύρω από αυτά είναι πάντοτε κομμάτι της γενικότερης ιδεολογικής παραγωγής μιας εποχής και ως τέτοια θα πρέπει να αντιμετωπίζονται. Οι οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, η ανάπτυξη των επιστημών, ο ορίζοντας υποδοχής των έργων τέχνης, θα συνεξετάζονται στην προσπάθεια ερμηνείας του καλλιτεχνικού αποτελέσματος αλλά και του τεχνοϊστορικού λόγου. Η παραγωγή της ιστορίας της τέχνης εμπλέκει τόσο διάφορους κλάδους της ιστορίας όσο και διαφορετικές επιστήμες.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη, 10 Μαΐου 2022

  • Μέθοδοι αξιολόγησης

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    To μάθημα αξιολογείται μέσω εκπόνησης απαλλακτικής εργασίας

    Μέγιστος αριθμός λέξεων 3.000.

    Οι εργασίες θα είναι ατομικές.

    Θα υπάρξουν προθεσμίες για τη δήλωση του θέματος, την ενδιάμεση υποβολή (περιλαμβάνει περίληψη, πίνακα περιεχομένων, βιβλιογραφία-διαδικτυογραφία) και την τελική υποβολή της εργασίας.

    Μετά την παρουσίαση και την τελική υποβολή θα διατυπωθούν από τον διδάσκοντα παρατηρήσεις.

    Κριτήρια αξιολόγησης αποτελούν η εύστοχη αντιμετώπιση του θέματος και η ανταπόκριση στις προδιαγραφές οι οποίες δόθηκαν από τον διδάσκοντα.

    Οι επί πτυχίω φοιτητές καλούνται να επικοινωνήσουν με τον διδάσκοντα για να λάβουν οδηγίες.

    ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ εξέτασης του μαθήματος η παρακολούθηση του μαθήματος - μέχρι 3 απουσίες.

    ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΕΚΠΟΝΗΣΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    Α. ΕΚΠΟΝΗΣΗ

    1. Ορισμός θέματος
    2. Μεθοδολογία διερεύνησης

    Το πρώτο βήμα για την εκπόνηση της ερευνητικής εργασίας είναι η διατύπωση του ερευνητικού ερωτήματος.

    Πρέπει να διατυπωθούν με σαφήνεια ο στόχος της μελέτης και η μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί. Πρέπει να περιγραφούν τα στοιχεία για τη βιβλιογραφική κάλυψη και τεκμηρίωση και οι απαιτήσεις της εργασίας.

    1. Συλλογή στοιχείων
    2. Σύνταξη της εργασίας

    Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στη χρησιμοποίηση κειμένων άλλων ερευνητών:

    -Πρέπει να γίνεται πάντοτε ακριβής αναφορά στα κείμενα άλλων, δηλαδή από πού προέρχονται. Η αντιγραφή κειμένων άλλων ερευνητών (ή η αυτολεξεί μετάφρασή τους) χωρίς αναφορά στην πηγή, αποτελεί πολύ σοβαρό παράπτωμα.

    -Ακόμα και όταν δεν χρησιμοποιείται αυτούσιο το κείμενο άλλων αλλά παρουσιάζεται με δική μας διατύπωση, πρέπει οπωσδήποτε να αναφέρουμε την πηγή.

    -Όλο το κείμενο που προέρχεται από εργασία άλλου ερευνητή και παρουσιάζεται αυτούσιο αποτελεί παράθεμα και μπαίνει σε εισαγωγικά. Και οπωσδήποτε, αναφέρεται η πηγή.

    1. Παραπομπές-σημειώσεις

    Ακολουθείτε τις οδηγίες που σας έχουν ήδη δοθεί.

    Β. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    -Εξώφυλλο

    -Περίληψη

    -Abstract

    -Περιεχόμενα

    -Εισαγωγή

    -Κυρίως εργασία

    -Συμπεράσματα

    -Λέξεις-κλειδιά

    -Βιβλιογραφικές αναφορές

    -Σημειώσεις