Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ζητήματα στην Ιστορία της Τέχνης (Χειμ. εξ. 2020)

(ΕΠ707 - ΠΠΣ ΔΠΠΝΤ) -  Ιλιάνα Ζάρρα

Περιγραφή Μαθήματος

Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά στον καθορισμό του αντικειμένου της Ιστορίας της Τέχνης, στην παρουσίαση των υλικών και των τεχνικών των εικαστικών προϊόντων, στην ανάδειξη τρόπων τεκμηρίωσής τους, στην ανάλυση των παραγόντων διαμόρφωσης και εξέλιξης του στυλ, καθώς και στην παρουσίαση των κυριότερων μεθόδων ανάλυσης του καλλιτεχνικού έργου όπως αυτές διατυπώθηκαν κατά τον 20ό αιώνα (Μορφολογικές μέθοδοι, Εικονολογική μέθοδος,? Κοινωνική ιστορία της Τέχνης? Αισθητική της Πρόσληψης ?  Ψυχαναλυτική Προσέγγιση, Φεμινιστική Ιστορία της Τέχνης).

Στόχος του μαθήματος είναι ο φοιτητής, έχοντας πριν γνωρίσει το αντικείμενο του γνωστικού πεδίου της Ιστορίας της Τέχνης, να εξοικειωθεί με τους εν λόγω τρόπους προσέγγισης και ερμηνείας των έργων τέχνης.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ι. Καθορισμός του αντικειμένου της Ιστορίας της Τέχνης ? Υλικά και τεχνικές στις εικαστικές τέχνες ? Ζητήματα Ορολογίας και Περιοδολόγηση ? Παράγοντες διαμόρφωσης και εξέλιξης του στιλ.

ΙΙ. Τεκμηρίωση του έργου Τέχνης ? Μέθοδοι απόδοσης έργων σε δημιουργούς ή εργαστήρια και ανίχνευση της πλαστότητας (G. Morelli, B. Berenson, M.J. Friedl?nder, M. Roskill).

ΙΙΙ. Θεωρία και Μέθοδοι: Οι κυριότερες μέθοδοι ανάλυσης και ερμηνείας του καλλιτεχνικού έργου:

Μορφολογικές μέθοδοι (H. W?lfflin, H. Focillon) ? Εκονολογία ( A. Warburg, E. Panofsky) ? Τέχνη και Κοινωνία (F. Antal, A. Hauser, T. J. Clark)? Αισθητική της Πρόσληψης ?  Ψυχαναλυτική Προσέγγιση (S. Freud, M. Klein, D. Winicott, Balint M.).

  1. Φεμινιστική Ιστορία της Τέχνης(Norma Broude and Mary D. Garrard, Linda Nochlin, Wendy Lesser, A.S. Harris)
  2. Μοντερνισμός-Μεταμοντερνισμός

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Αθανασίου Κ. ? Καψαμπάλη Κ. ? Κονδύλη Μ. ? Παρασκευόπουλος Θ., Τα όρια του σώματος. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις, Μακρυνιώτη Δ. (επιμ.), Αθήνα, εκδ. νήσος 2004

Antal Fr., Μελέτες ιστορίας της τέχνης, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης 1999

 Belting H. ? Dilly H. ? Kemp W. ? Sauerl?nder W. ? Wranke M. (επιμ.), Εισαγωγή στην Ιστορία της Τέχνης, Παπανικολάου Μ. (επιμ. ελληνικής έκδοσης), Γιόκα Λ. (μτφρ), Θεσσαλονίκη, Βάνιας 1995

Berger J.,  Η Εικόνα και το Βλέμμα, Κονταράτου Ζ. (μτφρ)

Bersani L., The Freudian Body: Psychoanalysis and Art, New York, Columbia University Press 1986

Broude N. ? Garrard M.D.(eds), The expanding discourse. Feminism and Art History, Westvew Press 1992

Castelnuovo E., «Η κοινωνική ιστορία της τέχνης ένας απολογισμός», Καρκαγιάννη-Καραμπελιά Β. (μτφρ.), Διπλή Εικόνα 10

Chasseguet-Smirgel J., Pour une Psychanalyse de l? art et de la creativit?, Paris, Payot 1971

Cherry D., Beyond The Frame. Feminism and Visual Culture, Britain 1850-1900

Fernie E. (επιλογή-σχόλια), Art history and its methods. A critical anthology, Hong Gong, Phaidon Press Limited 1996

Χαραλαμπίδης Άλκης, Τέχνη, βλέπω - γνωρίζω - αισθάνομαι, UNIVERSITY STUDIO PRESS - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ 3η έκδοση αναθεωρημένη /2020

Χρήστου Χρ., Θεωρία και Ιστορία της Νεώτερης Τέχνης, Μελέτη 2, Θεσσαλονίκη, Κωνσταντινίδη 1970

Χρύσανθος Χρήστου, Αφιέρωμα, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ? Τομέας Ιστορίας της Τέχνης, Θεσσαλονίκη, University Press 2006

Δασκαλοθανάσης Ν., Ο καλλιτέχνης ως ιστορικό υποκείμενο από τον 19ο στον 21ο αιώνα, Αθήνα: Άγρα 2012

___________________, Η ζωγραφική του Giorgio de Chirico. Η σύνταξη του μεταφυσικού χώρου, Αθήνα: Οπερα 2001

___________________, Restitutions 14 κείμενα ιστορίας της τέχνης, Αθήνα: Futura 2015

Δεληγιώρη Α., Σκέψεις και προοπτική. Από το quatrocento στο ηλεκτρονικό novecento, Αθήνα, εκδ. Αλεξάνδρεια 2002

Finch M., Style in Art History. An Introduction to Theories of Style and Sequence, The Scarecrow Press, Inc. Metuchen, N.J. 1974

Henri Focillon, Η ζωή των μορφών. Αφροδίτη Κούρια (μετάφρ.), επιμέλεια σειράς: Δημήτρης Δεληγιάννης · Νεφέλη: Αθήνα 1982

Frascina Fr. ? Harisson J. (eds), Modern Art and Modernism, A Critical Anthology, New York, Harper and Row 1982

Freeland C., Μα είναι αυτό τέχνη, Αλμπάνη Μ. (μτφρ), Γκέκα Π. (επιμ.), Μουτσόπουλος Θ. (επίμ.), Αθήνα, Πλέθρον 2005

Garb Tamar, Bodies of Modernity. Figure and Flesh in Fin-de-Si?cle France, Thames and Hudson: London 1998

Gombrich E. H., Art and Illusion, Oxford, 1960

-------------------- Meditations on Hobby-horse, London 1963

-------------------- Symbolic Images, London 1978

------------------- Reflections of the history of art. Views and reviews, Woodfield R. (ed.) Oxford, Phaidon 1987

-------------------  The use of images. Studies in the Social Function of Art and Visual Communication,  Singapore 2000

Greenberg Cl., «?American  type? Painting», Art and Culture: critical essays, 1961

-----------------  «Modernist Painting», Art and Literature, 4, 1965

Hauser A., Κοινωνική ιστορία της τέχνης, Κονδύλης Τ. (μτφρ.), Αθήνα, τ. Α-Δ, Κάλβος 1969-70

Hadjinikolaou N., Art History and Class Struggle, London, Pluto Press 1978

Harrison Ch. ? Wood P. (eds), Art in theory, 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Cambridge, Blackwell 2003

Χατζηνικολάου Ν., Νοήματα της εικόνας. Μελέτες ιστορίας και θεωρίας της Τέχνης, Ρέθυμνο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 1994

Holub R. C., Θεωρία της Πρόσληψης, Μια κριτική εισαγωγή, Αθήνα, Μεταίχμιο 2001

Iser W., The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response, Baltimore, J. Hopkins University Press 1978

Ivins W., Prints and Visual Communication, Harvard University Press 1953

Jameson Fr., Postmodernism or the Cultural Logic of Late Capitalism, London 1991

Jauss H. R., Towards an Aesthetic of Reception, Bahti T. (μτφρ) University of Minesota Press 1982

------------- ?Tradition, Innovation and Aesthetic Experience? The Journal of Aesthetics and Art Criticism, XLVI, 3, Spring 1988

---------------- Η θεωρία της  πρόσληψης. Τρία μελετήματα, Πεχλιβάνος Μ. (εισαγωγή, μετάφραση, επίμετρο), Αθήνα, Εστία 1995

Κείμενα για την Τέχνη, Παππάς Γ. (επιλογή-μτφρ.), Αθήνα, Νεφέλη 1993

Kofman S., The Childhood of Art. An Interpretation of Freud ?s Aesthetics, Woodhull W. (μτφρ.), New York, Columbia University 1988

Μιχελής Π., Η αρχιτεκτονική ως τέχνη, Αθήνα 1940

Μπένγιαμιν Β., Δοκίμια για την τέχνη, Κούρτοβικ Δ. (μτφρ) Αθήνα 1978

P?cht O., The Practice of Art History. Reflection on Method, London, Harvey Miller Publishers 1999

Panofsky E., Studies in Iconology, Humanistic Themes in the Art of The Renaissance, 1939, London 1972

Παγκόσμια Τέχνη, τ. 27, Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, Εκδοτική Αθηνών 1998

Παυλόπουλος, Δ., Χαρακτική ? Γραφικές Τέχνες: Ιστορία - Τεχνικές  - Μέθοδοι, Αθήνα, Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών «Α. Τάσσος» 1995

Πλακωτάρης Κ., Υλικά και τεχνικές στη ζωγραφική και τη διακοσμητική,  Αθήνα, Ώρα 1969

Ρηγοπούλου Π., Το Σώμα. από την ικεσία στην απειλή, Αθήνα, εκδ. Πλέθρον 2003

Roskill M. What is Art History?, London 1982(2)

Salinari C., Μαρξ-?Εγκελς για την τέχνη, Χρυσικόπουλος Στ. (μτφρ), Μαστοράκη Τζ. (επιμ), Αθήνα 1975

Shapiro M., ?Style?, Anthropology Today, University of Chicago Press 1953

Τάσσος, «Ξυλογραφία η τέχνη των μαζών», Νέοι Πρωτοπόροι, Δεκ. 1934, σς.491-3

Βακαλό Ε.,  Μοντέρνο- Μεταμοντέρνο, Συνδέσεις και Αποστάσεις

Wind E., Τέχνη και αναρχία,  Αθήνα: Νεφέλη 1986

W?lfflin H., Βασικές έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης. Το πρόβλημα της εξέλιξης του στιλ στη νεότερη τέχνη, Παπανικολάου Μ. (προλ.), Κοκαβέσης Φ. (μτφρ), Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής 1992(Kunstgeschichtliche Grundbegriffe, 1915)

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Les Cahiers du Mus?e national d? Art Moderne, «Moderne, Modernit?, Modernisme », No 19-20, Juin 1987

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή, 2 Οκτωβρίου 2020