Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Preview

Selected image

Δικτυακά Περιβάλλοντα και Πολιτισμός

(EDG802) -  Δημήτρης Kουκόπουλος

Course Description

Στόχος

Στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στη μελέτη της αποδοτικής χρήσης των τεχνολογιών δικτύωσης σε πολιτισμικά περιβάλλοντα, η ανάλυση κρίσιμων  θεμάτων ποιότητας υπηρεσιών δικτυακών περιβαλλόντων που αφορούν τη διακίνηση πολιτισμικής πληροφορίας, η μελέτη βασικών μεθοδολογιών σχεδιασμού και αξιολόγησης δικτυακών περιβαλλόντων παροχής πολιτισμικών υπηρεσιών και η παρουσίαση συγκεκριμένων παραδειγμάτων-λύσεων καλής σχεδίασης για διάφορα πολιτισμικά περιβάλλοντα (αρχαιολογικές ανασκαφές, μουσεία, συλλογική μνήμη,  πολιτιστικά δρώμενα ανοιχτού πεδίου, βιβλιοθήκες). Ο φοιτητής μέσω του μαθήματος θα έρθει σε επαφή με μια καινούργια φιλοσοφία σχεδίασης και αξιολόγησης πολιτισμικών υπηρεσιών σε δικτυακά περιβάλλοντα.

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • Έχει κατανοήσει τα βασικά χαρακτηριστικά των δικτυακών περιβαλλόντων που σχετίζονται με την παροχή ψηφιακών πολιτισμικών υπηρεσιών.
  • Έχει κατανοήσει τις βασικές αρχές των μεθοδολογιών σχεδίασης και αξιολόγησης δικτυακών περιβαλλόντων παροχής πολιτισμικών υπηρεσιών και την σύνδεση τους με συγκεκριμένους στόχους ποιότητας υπηρεσίας.
  • Έχει μυηθεί σε συγκεκριμένα προβλήματα των δικτυακών περιβαλλόντων που χρησιμοποιούνται στο χώρο του πολιτισμού και των λύσεων που έχουν δοθεί σε αυτά.
  • Έχει γνώση των εργαλείων και των τεχνικών της ανάπτυξης πλατφορμών παροχής πολιτισμικών υπηρεσιών σε δικτυακό περιβάλλον (ενσύρματο ή ασύρματο) και πως αυτά χρησιμοποιούνται για να εξασφαλίσουν την αποδοτική παροχή των δικτυακών υπηρεσιών με όρους αειφορίας και ελκυστικότητας για το ευρύ κοινό και τους ειδικούς.
  • Έχει μυηθεί σε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά διαφόρων πολιτισμικών περιβαλλόντων (αρχαιολογικές ανασκαφές, συλλογική μνήμη, μουσεία, πολιτιστικά δρώμενα ανοιχτού πεδίου, βιβλιοθήκες) και πως αυτά αξιοποιούνται στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη συγκεκριμένων εφαρμογών.
  • Είναι σε θέση να αναπτύσσει ρεαλιστικά σενάρια εργασίας.
  • Συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του σε μικρές ομάδες για να μελετήσουν λύσεις σε ενδεικτικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ένα δικτυακό περιβάλλον παροχής πολιτισμικών υπηρεσιών και για να σχεδιάσουν, αξιολογήσουν και να παρουσιάσουν ένα σχέδιο σε μια μελέτη περίπτωσης.

Περιεχόμενο Μαθήματος

  • Δικτυακά περιβάλλοντα και πολιτισμός: εισαγωγικές έννοιες - ορισμοί - ανάγκες. 
  • Εισαγωγή σε θέματα ποιότητας υπηρεσιών (επεκτασιμότητα, αξιοπιστία, ασφάλεια, ταχύτητα). Πολυμεσικά δίκτυα - Πολιτισμός. 
  • Γρήγορη επεξεργασία και διακίνηση πολυμεσικής πληροφορίας σε ένα δικτυακό περιβάλλον.
  • Αξιοπιστία στην παροχή υπηρεσιών σε ετερογενή και δυναμικά δικτυακά περιβάλλοντα.
  • Εισαγωγή στη σχεδίαση και αξιολόγηση δικτυακών περιβαλλόντων παροχής πολιτισμικών υπηρεσιών: μεθοδολογίες και παραδείγματα.
  • Απειλές, ασφαλής και έμπιστη παροχή πολιτισμικών υπηρεσιών σε δικτυακό περιβάλλον.
  • Θέματα επιχειρηματικότητας και ψηφιακές πολιτισμικές υπηρεσίες: χρέωση υπηρεσιών, υπηρεσίες δημοπράτησης πολιτισμικών προϊόντων στο διαδίκτυο.
  • Δικτυακές πολιτισμικές υπηρεσίες διαχείρισης και διάχυσης σε διάφορα πολιτισμικά περιβάλλοντα: συνεργατικά περιβάλλοντα δημιουργίας και διάχυσης έργων τέχνης, υπηρεσίες ξενάγησης σε μουσεία και χώρους πολιτισμικού ενδιαφέροντος με έξυπνα κινητά, αρχαιολογικές ανασκαφές, πλατφόρμες διαχείρισης πολιτιστικών εκδηλώσεων ανοιχτού πεδίου, πλατφόρμες διαχείρισης συλλογικής μνήμης, υπηρεσίες επαυξημένης πραγματικότητας σε βιβλιοθήκες, εκθέσεις τέχνης εικονικής-επαυξημένης-μεικτής πραγματικότητας.
  • Έξυπνα αστικά περιβάλλοντα και πολιτισμός.
  • Επισκόπηση σχετικών ερευνητικών δημοσιεύσεων.

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γλώσσα Αξιολόγησης ελληνική – αγγλική

 Κριτήρια αξιολόγησης:

Ι. Προφορική τελική εξέταση (50%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις σύντομης απάντησης

ΙΙ. Γραπτή εργασία και δημόσια παρουσίαση (50%)

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

  1. Γ. Ξυλωμένος, Γ. Πολύζος, “Τεχνολογία πολυμέσων και πολυμεσικές επικοινωνίες”, Κλειδάριθμος, 2009.
  2. W. Stallings, Επικοινωνίες Υπολογιστών και Δεδομένων, Τζιόλας, 2011
  3. A. Tanenbaum, D. J. Wetherall, Δίκτυα Υπολογιστών, Παπασωτηρίου, 2011.
  4. Comer, “Δίκτυα και Διαδίκτυα υπολογιστών”, Κλειδάριθμος, 2014.
  5. Hull, “Content Delivery Networks”, McGraw-Hill.
  6. Fluckiger, Understanding Networked Multimedia, Prentice Hall.
  7. Steinmetz, K. Nahrstedt, “Multimedia Fundamentals, Vol. 1: Media Coding and Content Processing”, Prentice Hall.
  8. Steinmetz, K. Nahrstedt, “Multimedia Fundamentals, Vol. 2: Media Processing and Communications”, Prentice Hall.
  9. Steinmetz, K. Nahrstedt, “Multimedia Fundamentals, Vol. 3: Documents, Security, and Applications”, Prentice Hall.
  10. Garfinkel, G. Spafford, “Web Security, Privacy, and Commerce”, Sebastopol, CA: O’ Reilly.
  11. Kaufman, R. Perlman, M. Speciner, “Network Security”, 2nd Edition, Prentice Hall.
  12. Σ. Δημητριάδης, Α. Πομπόρτσης, και Ε. Τριανταφύλλου, Τεχνολογία Πολυμέσων. Εκδ. Τζιόλα, 2004.
  13. Ruthven, G. G. Chowdhury, Cultural Heritage Information: Access and Management. Facet, 2015.
  14. Wang, “Internet QoS”, Morgan-Kaufmann, 2001.
  15. Szuprowicz, “Multimedia Networking”, McGraw-Hill.
  16. Arnold, “Paster’s Quadrant: Cultural Heritage as Inspiration for Basic Research,” Editorial for Inaugural Issue of ACM Journal on Computing and Cultural Heritage, Vol. 1, No. 1, pp. 1-10, 2008.
  17. Styliaras, D. Koukopoulos, F. Lazarinis, Handbook of Research on Technologies and Cultural Heritage: Applications and Environments. ISR, New York, USA, 2011.
  18. Koukoulis, D. Koukopoulos, “A Trustworthy System with Mobile Services Facilitating the Everyday Life of a Museum,” Int. J. Ambient Computing and Intelligence, IGI, Vol. 9, No. 1, pp. 1-18, 2018.
  19. Koukopoulos, G. Styliaras, “Design of Trustworthy Smartphone-based Multimedia Services in Cultural Environments,” J. Electronic Commerce Research, Vol. 13, No. 2, pp. 129-150, Springer, 2013
  20. Ζ. Koukopoulos, and D. Koukopoulos, “Evaluating the Usability and the Personal and Social Acceptance of a Participatory Digital Platform for Cultural Heritage,” Heritage, 2, No. 1, pp. 1-26, MDPI, 2018.
  21. Ζ. Koukopoulos, D. Koukopoulos, and J. J. Yung, “Real-Time Crowd Management for Cultural Heritage Events: A Case Study on Carnival Parades,” Journal of Ambient Intelligence and Smart Environments, 10, No. 3, pp. 275-287, IOS Press, 2018.
  22. Koukopoulos, D. Koukopoulos, and J. J. Jung, “Sustainability Services for Public Libraries within a Smart City Environment,” Proc. of the 9th International Conference on Web Intelligence, Mining and Semantics (WIMS’19), pp. 24:1-24:12, ACM, 2019.
  23. Koukopoulos, D. Tsolis, M. Gazis, and A.-I. Skoulikari, “Secure Mobile Services for On-Going Archaeological Excavations Management and Dissemination,” 6th Int. Conference on Information, Intelligence, Systems and Applications, 2015.
  24. K. Koukoulis, D. Koukopoulos, and G. Koubaroulis, “Towards a Mobile Crowdsourcing System for Collective Memory Management,” Proc. of the 7th International Conference on Digital Heritage. Progress in Cultural Heritage: Documentation, Preservation, and Protection (EuroMed 2018), M. Ioannides et al. (eds.), 572-582, LNCS 11196, Springer, 2018.
  25. Z. Koukopoulos, and D. Koukopoulos, “Usage Scenarios and Evaluation of Augmented Reality and Social Services for Libraries,” Proc. of the 7th International Conference on Digital Heritage. Progress in Cultural Heritage: Documentation, Preservation, and Protection (EuroMed 2018), M. Ioannides et al. (eds.), pp. 134-141, LNCS 11197, Springer, 2018.
  26. Z. Koukopoulos, and D. Koukopoulos, “Active Visitor: Augmenting Libraries into Social Spaces,” of the 2018 3rd Digital Heritage International Congress (DigitalHERITAGE) held jointly with 2018 24th International Conference on Virtual Systems & Multimedia (VSMM 2018), pp. 1-8, IEEE, 2018.
  27. Koukopoulos, “Trust and Stability in Heterogeneous Multimedia Networks,” in the book Trust Modeling and Management in Digital Environments: from Social Concept to System Development, Information Science Reference, New York, USA, pp. 378-420, 2010.
  28. Ζ. Koukopoulos, D. Koukopoulos, J. Yung, “A Trustworthy Multimedia Participatory Platform for Cultural Heritage Management in Smart City Environments,” Multimedia Tools and Applications, Springer, Vol. 76, No. 24, pp. 25943-25981, 2017.
  29. D. Koukopoulos, D. Tsolis, and G. Heliades, “Ionian music archive: application of digitization, management, protection and dissemination technologies for musical cultural heritage,” International Journal of Computational Intelligence Studies, 5, No. 1, pp. 3-18, IGI, 2016.
  30. K. Koukoulis, D. Koukopoulos, and K. Tzortzi, “Connecting the museum to the city environment from the visitor’s perspective,” Applied Computing & Informatics, Elsevier, 2019, in press. https://doi.org/10.1016/j.aci.2019.09.001
  31. K. Koukoulis, and D. Koukopoulos, “Developing and Evaluating Management Services for Collective Memory,” Heritage, 2, No. 3, pp. 2206-2227, MDPI, 2019.
  32. Z. Koukopoulos, and D. Koukopoulos, “Augmented Reality Dissemination and Exploitation Services for Libraries,” Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 7, No. 2, pp. 227-231, 2019.
  33. S. Sylaiou, P. Dafiotis, D. Koukopoulos, C. Koukoulis, R. Vital, A. Antoniou, and C. Fidas, “From Physical to Virtual Art Exhibitions and Beyond: Survey and some Issues for Consideration for the Metaverse,” Journal of Cultural Heritage, Vol. 66, pp. 86-98, Elsevier, 2024.
  34. R. Vital, S. Sylaiou, D. Koukopoulos, K. Koukoulis, P. Dafiotis, and C. Fidas, “Comparison of Extended Reality Platforms and Tools for Viewing and Exhibiting Art,” Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, Elsevier, 2023. doi: https://doi.org/10.1016/j.daach.2023.e00298.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. IEEE/ACM Transactions on Networking. http://ieeexplore.ieee.org/xpl/RecentIssue.jsp?punumber=90
  2. ACM Journal on Computing and Cultural Heritage, http://jocch.acm.org/
  3. Multimedia Tools and Applications. http://www.springer.com/computer/information+systems+and+applications/journal/11042
  4. Journal of Networks and Computer Applications. https://www.journals.elsevier.com/journal-of-network-and-computer-applications/
  5. Journal of Ambient Intelligence and Smart Environments. https://www.iospress.nl/journal/journal-of-ambient-intelligence-and-smart-environments/
  6. Theory of Computing Systems. https://link.springer.com/journal/224
  7. Journal of Cultural Heritage. https://www.journals.elsevier.com/journal-of-cultural-heritage
  8. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage. https://www.sciencedirect.com/journal/digital-applications-in-archaeology-and-cultural-heritage
  9. ACM Journal on Computing and Cultural Heritage. https://jocch.acm.org/
  10. ACM Transactions on Information and System Security. https://tissec.acm.org/
  11. Journal of Parallel and Distributed Computing. https://www.journals.elsevier.com/journal-of-parallel-and-distributed-computing
  12. Computer Communications. https://www.journals.elsevier.com/computer-communications

Creation Date

Tuesday, April 21, 2020

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Δικτυακά περιβάλλοντα και πολιτισμός: εισαγωγικές έννοιες - ορισμοί - ανάγκες.  Εισαγωγή σε θέματα ποιότητας υπηρεσιών (επεκτασιμότητα, αξιοπιστία, ασφάλεια, ταχύτητα). Πολυμεσικά δίκτυα - Πολιτισμός. Γρήγορη επεξεργασία και διακίνηση πολυμεσικής πληροφορίας σε ένα δικτυακό περιβάλλον. Αξιοπιστία στην παροχή υπηρεσιών σε ετερογενή και δυναμικά δικτυακά περιβάλλοντα. Εισαγωγή στη σχεδίαση και αξιολόγηση δικτυακών περιβαλλόντων παροχής πολιτισμικών υπηρεσιών: μεθοδολογίες και παραδείγματα. Απειλές, ασφαλής και έμπιστη παροχή πολιτισμικών υπηρεσιών σε δικτυακό περιβάλλον. Θέματα επιχειρηματικότητας και ψηφιακές πολιτισμικές υπηρεσίες: χρέωση υπηρεσιών, υπηρεσίες δημοπράτησης πολιτισμικών προϊόντων στο διαδίκτυο. Δικτυακές πολιτισμικές υπηρεσίες διαχείρισης και διάχυσης σε διάφορα πολιτισμικά περιβάλλοντα: συνεργατικά περιβάλλοντα δημιουργίας και διάχυσης έργων τέχνης, υπηρεσίες ξενάγησης σε μουσεία και χώρους πολιτισμικού ενδιαφέροντος με έξυπνα κινητά, αρχαιολογικές ανασκαφές, πλατφόρμες διαχείρισης πολιτιστικών εκδηλώσεων ανοιχτού πεδίου, πλατφόρμες διαχείρισης συλλογικής μνήμης, υπηρεσίες επαυξημένης πραγματικότητας σε βιβλιοθήκες, εκθέσεις τέχνης εικονικής-επαυξημένης-μεικτής πραγματικότητας. Έξυπνα αστικά περιβάλλοντα και πολιτισμός. Επισκόπηση σχετικών ερευνητικών δημοσιεύσεων.