Παρουσίαση/Προβολή
Ρύπανση Περιβάλλοντος
(BIO210) - Νταϊλιάνης Στέφανος
Περιγραφή Μαθήματος
Κύριες κατηγορίες ρύπων/ρυπογόνων ουσιών στο περιβάλλον (ανόργανες και οργανικές ρυπογόνες ουσίες, οργανομεταλλικά συστατικά, απορρυπαντικά, απόβλητα, αέριοι ρύποι, ακτινοβολίες, ηχορύπανση). Είσοδος ρυπογόνων ουσιών στο περιβάλλον (ρύπανση εδαφών, ατμόσφαιρας, υδάτινων οικοσυστημάτων). Φαινόμενα που σχετίζονται με τη ρύπανση (ευτροφισμός, φαινόμενο θερμοκηπίου). Αρχές τοξικολογίας και μέθοδοι τοξικότητας. Τοξική δράση ρυπογόνων ουσιών. Χρήση οργανισμών-Βιοενδεικτών και Βιομαρτύρων για τη μελέτη και παρακολούθηση της ρύπανσης. Επεξεργασία αποβλήτων και βιολογικός καθαρισμός. Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη, 2 Δεκεμβρίου 2
-
Δομή μαθήματος και επιδιωκόμενα αποτελέσματα

Περιεχόμενο μαθήματος:
Το μάθημα «Ρύπανση Περιβάλλοντος» απευθύνεται σε φοιτητές με βασικές γνώσεις στα πεδία της Οικολογίας, Οργανικής και Ανόργανης Χημείας, Φυσιολογίας Φυτικών και Ζωικών οργανισμών. Στα πλαίσια του μαθήματος οι φοιτητές θα αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις που σχετίζονται (α) με τις σημαντικότερες κατηγορίες και (β) την είσοδο ρυπογόνων ουσιών στο περιβάλλον (ατμοσφαιρική, χερσαία και υδατική ρύπανση) και (γ) τις επιπτώσεις των ρύπων στα διαφορετικά επίπεδα οργάνωσης των έμβιων όντων (οργανισμικό, κυτταρικό, βιοχημικό, μοριακό). Επιπλέον, στόχος του μαθήματος είναι η ενημέρωση των φοιτητών (δ) για τη σημερινή κατάσταση των οικοσυστημάτων στην Ελλάδα και τη Μεσόγειο, (ε) τις στρατηγικές διαχείρισης/παρακολούθησης της ρύπανσης του υδάτινου περιβάλλοντος (Χημική και Βιολογική παρακολούθηση/Βιοπαρακολούθηση), (στ) τα στάδια Επεξεργασίας των Αστικών και Βιομηχανικών Αποβλήτων και (ζ) τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) που αποτελούν εναλλακτικές και φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις εξοικονόμησης ενεργειακών πόρων. Παράλληλα, γίνεται αναφορά στις βασικές Αρχές της (Οικο)-Τοξικολογίας (δοκιμές τοξικότητας, οργανισμοί/μοντέλα, τεχνικές ανάλυσης βιολογικών επιπτώσεων των ρυπογόνων ουσιών κ.λπ.), ενώ πραγματοποιούνται και ασκήσεις προσομοίωσης (ποιοτική ανάλυση υδάτων, τεστ τοξικότητας με τη χρήση φυτοπλαγκτονικών οργανισμών και οργανισμών Βιοενδεικτών).
Δομή μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις (υποχρεωτικές με δικαίωμα 1 απουσίας). Οι εργαστηριακές ασκήσεις πραγματοποιούνται σε ομάδες, ανάλογα με τον αριθμό των φοιτητών, σύμφωνα με το Ωρολόγιο πρόγραμμα και/ή κατόπιν συνεννόησης του διδάσκοντα με τους συμμετέχοντες αν κρίνεται απαραίτητο.
Στα πλαίσια των εργαστηριακών ασκήσεων, οι συμμετέχοντες οφείλουν να παραδώσουν εργαστηριακή αναφορά εντός 1 εβδομάδας από την περάτωση της κάθε άσκησης. Αδυναμία παράδοσης εργαστηριακής αναφοράς αφαιρεί το δικαίωμα από τους συμμετέχοντες να προσέλθουν στις εξετάσεις του μαθήματος κατά τις εξεταστικές περιόδους.
Επιλογή εργασίας (προαιρετική)
Δίνεται η δυνατότητα (προαιρετικά) της συγγραφής και παρουσίασης εργασίας, με αντικείμενο σχετικό με το μάθημα, αποκτώντας ταυτόχρονα το δικαίωμα να βελτίωσης του τελικού (προβιβάσιμου βαθμού) του μαθήματος κατά 1 μονάδα. Το παραπάνω ισχύει μόνο για τις εξεταστικές του ίδιου εξαμήνου (εξεταστική Ιουνίου) και την επαναληπτική εξεταστική του Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους.
Συγκεκριμένα, η εργασία περιλαμβάνει τα παρακάτω στοιχεία:
- Ανάπτυξη του θέματος μέχρι 10 σελίδες (χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η βιβλιογραφία).
- Διάστιχο 1.5 και πλήρης στοίχιση του κειμένου.
- Αρχή παραγράφου με προεξοχή 1 cm.
- Αρίθμηση σελίδων στο κάτω μέρος και στο κέντρο κάθε σελίδας (η πρώτη σελίδα δεν φέρει αρίθμηση).
- Γραμματοσειρά Times New Roman μεγέθους 12.
- Η εισαγωγή εικόνων να συνοδεύεται από την πηγή αναφοράς (π.χ. εργασία ή site).
- Παρουσίαση εργασίας μέσα σε 10 min.
- Οι εικόνες θα περιέχουν την πηγή προέλευσης.
Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Επιδίωξη του μαθήματος είναι οι φοιτητές να μπορούν να:
- ερμηνεύουν διάφορα φαινόμενα που σχετίζονται με την ύπαρξη ρυπογόνων ουσιών στο περιβάλλον (ευτροφισμός, φαινόμενο του θερμοκηπίου, η τρύπα του όζοντος κ.λπ),
- να κατανοούν βασικά φαινόμενα που σχετίζονται με την παρουσία των ρυπογόνων ουσιών στο περιβάλλον και τις βιολογικές τους επιπτώσεις (φαινόμενα βιοσυσσώρευσης κ.λπ),
- να κατανοούν και να εφαρμόζουν τις σημαντικότερες μεθόδους ελέγχου της ποιότητας των υδάτων,
- να γνωρίζουν τα στάδια επεξεργασίας των αστικών αποβλήτων μιας Μονάδας Βιολογικού Καθαρισμού,
- να προτείνουν λύσεις για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων που οφείλονται στην ύπαρξη ρυπογόνων ουσιών,
- να αποκτήσουν την ικανότητα δια-επιστημονικών συνεργασιών για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών φαινομένων ρύπανσης.