Βασικά Θέματα Βιολογίας Ανθρώπου
Μαρίντα Εργαζάκη
Το μάθημα επιδιώκει να εισάγει βασικές έννοιες βιολογίας ανθρώπου προκειμένου να υποστηρίξει τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές στην οικοδόμηση ενός βασικού επεξηγηματικού μοντέλου για τη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος και τη μεταβίβαση γονιδίων/χαρακτηριστικών από γενιά σε γενιά. Μία τέτοια γνωστική υποδομή είναι απαραίτητη αφού ως μελλοντικές/μελλοντικοί εκπαιδευτικοί θα κληθούν να σχεδιάσουν διδακτικές-μαθησιακές δραστηριότητες σε σχέση με το ανθρώπινο σώμα. Επιπλέον, το μάθημα επιδιώκει να ενημερώσει και να προβληματίσει τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές για σύγχρονα βιολογικά θέματα με έντονο κοινωνικό ενδιαφέρον και ηθικές προεκτάσεις (π.χ. γονιδιακή θεραπεία), εμπλέκοντάς τους ενεργά σε συζητήσεις επιχειρηματολογικού χαρακτήρα, «παιχνίδια ρόλων» και διαδικασίες «λήψης απόφασης». Για περισσότερα στοιχεία, βλ. Περίγραμμα.
ΛιγότεραΤο μάθημα επιδιώκει να εισάγει βασικές έννοιες βιολογίας ανθρώπου προκειμένου να υποστηρίξει τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές στην οικοδόμηση ενός βασικού επεξηγηματικού μοντέλου για τη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος και τη μεταβίβαση γονιδίων/χαρακτηριστικών από γενιά σε γενιά. Μία τέτοια γνωστική υποδομή είναι απαραίτητη αφού ως μελλοντικές/μελλοντικοί εκπαιδευτικοί θα κληθούν να σχεδιάσουν διδακτικές-μαθησιακές δραστηριότητες σε σχέση με το ανθρώπινο σώμα. Επιπλέον, το μάθημα επιδιώκει να ενημερώσει και να προβληματίσει τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές για σύγχρονα βιολογικά θέματα με έντονο κοινωνικό ενδιαφέρον και ηθικές προεκτάσεις (π.χ. γονιδιακή θεραπεία), εμπλέκοντάς τους ενεργά σε συζητήσεις επιχειρηματολογικού χαρακτήρα, «παιχνίδια ρόλων» και διαδικασίες «λήψης απόφασης». Για περισσότερα στοιχεία, βλ. Περίγραμμα.
Το μάθημα επιδιώκει να εισάγει βασικές έννοιες βιολογίας ανθρώπου προκειμένου να υποστηρίξει τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές στην οικοδόμηση ενός βασικού επεξηγηματικού μοντέλου για τη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος και τη μεταβίβαση γονιδίων/χαρακτηριστικών από γενιά σε γενιά. Μία τέτοια γνωστική υποδομή είναι απαραίτητη αφού ως μελλοντικές/μελλοντικοί εκπαιδευτικοί θα κληθούν να σχεδιάσουν διδακτικές-μαθησιακές δραστηριότητες σε σχέση με το ανθρώπινο σώμα. Επιπλέον, το μάθημα επιδιώκει να ενημερώσει και να προβληματίσει τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές για σύγχρονα βιολογικά θέματα με έντονο κοινωνικό ενδιαφέρον και ηθικές προεκτάσεις (π.χ. γονιδιακή θεραπεία), εμπλέκοντάς τους ενεργά σε συζητήσεις επιχειρηματολογικού χαρακτήρα, «παιχνίδια ρόλων» και διαδικασίες «λήψης απόφασης». Για περισσότερα στοιχεία, βλ. Περίγραμμα.
Περίγραμμα
Στόχοι
Το μάθημα επιδιώκει να εισάγει βασικές έννοιες βιολογίας ανθρώπου προκειμένου να υποστηρίξει τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές στην οικοδόμηση ενός βασικού επεξηγηματικού μοντέλου για τη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος και τη μεταβίβαση γονιδίων/χαρακτηριστικών από γενιά σε γενιά. Μία τέτοια γνωστική υποδομή είναι απαραίτητη αφού ως μελλοντικές/μελλοντικοί εκπαιδευτικοί θα κληθούν να σχεδιάσουν διδακτικές-μαθησιακές δραστηριότητες σε σχέση με το ανθρώπινο σώμα. Επιπλέον, το μάθημα επιδιώκει να ενημερώσει και να προβληματίσει τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές για σύγχρονα βιολογικά θέματα με έντονο κοινωνικό ενδιαφέρον και ηθικές προεκτάσεις (π.χ. γονιδιακή θεραπεία), εμπλέκοντάς τους ενεργά σε συζητήσεις επιχειρηματολογικού χαρακτήρα, «παιχνίδια ρόλων» και διαδικασίες «λήψης απόφασης».
Περιεχόμενο
Το μάθημα οργανώνεται σε 3 βασικές θεματικές ενότητες:
- Το κύτταρο ως δυναμική οντότητα και ως δομικό συστατικό του σώματος μας.
- Οργάνωση & λειτουργία του ανθρώπινου σώματος (όργανα, συστήματα) με έμφαση σε βασικές έννοιες (π.χ. πέψη, αναπνοή) & στην οικοδόμηση ουσιαστικών συνδέσεων μεταξύ των εννοιών αυτών.
- Θέματα γενετικής ανθρώπου με έμφαση στην κατανόηση της συμβολής της κληρονομικότητας στη διαμόρφωση χαρακτηριστικών και την εμφάνιση ασθενειών, καθώς επίσης και σε θέματα Νέας Γενετικής με βιοηθικές και κοινωνικές προεκτάσεις, όπως ο γενετικός έλεγχος και η γονιδιακή ή κυτταρική θεραπεία κληρονομικών ασθενειών.
Εκπαιδευτικές δραστηριότητες
- Διαλέξεις: (α) παρουσίαση θεμάτων μελέτης με διαφάνειες και συζήτηση, (β) ατομική ή συνεργατική διερεύνηση αντίστοιχων «φύλλων εργασίας».Εργαστηριακές ασκήσεις (προαιρετικές): (α) γνωριμία με το μικροσκόπιο: παρατήρηση ιστών του ανθρώπινου σώματος, (β) συνεργατική διερεύνηση βασικών εννοιών γενετικής με «φύλλα εργασίας» υποστηριζόμενα από κατάλληλο εκπαιδευτικό λογισμικό, (γ) «παιχνίδι ρόλων» και «αντιπαράθεση» επιχειρηματολογικού χαρακτήρα με αντικείμενο σύγχρονες βιοτεχνολογικές εφαρμογές στον τομέα της υγείας του ανθρώπου.
Εξέταση
Το μάθημα εξετάζεται γραπτώς στις προβλεπόμενες εξεταστικές περιόδους ή με δύο Προόδους στη διάρκεια του εξαμήνου.
Το μάθημα επιδιώκει να εισάγει βασικές έννοιες βιολογίας ανθρώπου προκειμένου να υποστηρίξει τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές στην οικοδόμηση ενός βασικού επεξηγηματικού μοντέλου για τη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος και τη μεταβίβαση γονιδίων/χαρακτηριστικών από γενιά σε γενιά. Μία τέτοια γνωστική υποδομή είναι απαραίτητη αφού ως μελλοντικές/μελλοντικοί εκπαιδευτικοί θα κληθούν να σχεδιάσουν διδακτικές-μαθησιακές δραστηριότητες σε σχέση με το ανθρώπινο σώμα. Επιπλέον, το μάθημα επιδιώκει να ενημερώσει και να προβληματίσει τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές για σύγχρονα βιολογικά θέματα με έντονο κοινωνικό ενδιαφέρον και ηθικές προεκτάσεις (π.χ. γονιδιακή θεραπεία), εμπλέκοντάς τους ενεργά σε συζητήσεις επιχειρηματολογικού χαρακτήρα, «παιχνίδια ρόλων» και διαδικασίες «λήψης απόφασης».
Το μάθημα οργανώνεται σε 3 βασικές θεματικές ενότητες:
- Το κύτταρο ως δυναμική οντότητα και ως δομικό συστατικό του σώματος μας.
- Οργάνωση & λειτουργία του ανθρώπινου σώματος (όργανα, συστήματα) με έμφαση σε βασικές έννοιες (π.χ. πέψη, αναπνοή) & στην οικοδόμηση ουσιαστικών συνδέσεων μεταξύ των εννοιών αυτών.
- Θέματα γενετικής ανθρώπου με έμφαση στην κατανόηση της συμβολής της κληρονομικότητας στη διαμόρφωση χαρακτηριστικών και την εμφάνιση ασθενειών, καθώς επίσης και σε θέματα Νέας Γενετικής με βιοηθικές και κοινωνικές προεκτάσεις, όπως ο γενετικός έλεγχος και η γονιδιακή ή κυτταρική θεραπεία κληρονομικών ασθενειών.
- Διαλέξεις: (α) παρουσίαση θεμάτων μελέτης με διαφάνειες και συζήτηση, (β) ατομική ή συνεργατική διερεύνηση αντίστοιχων «φύλλων εργασίας».Εργαστηριακές ασκήσεις (προαιρετικές): (α) γνωριμία με το μικροσκόπιο: παρατήρηση ιστών του ανθρώπινου σώματος, (β) συνεργατική διερεύνηση βασικών εννοιών γενετικής με «φύλλα εργασίας» υποστηριζόμενα από κατάλληλο εκπαιδευτικό λογισμικό, (γ) «παιχνίδι ρόλων» και «αντιπαράθεση» επιχειρηματολογικού χαρακτήρα με αντικείμενο σύγχρονες βιοτεχνολογικές εφαρμογές στον τομέα της υγείας του ανθρώπου.
Το μάθημα εξετάζεται γραπτώς στις προβλεπόμενες εξεταστικές περιόδους ή με δύο Προόδους στη διάρκεια του εξαμήνου.