Πρακτική Φιλοσοφία VII (Καντ: Φιλοσοφία της Ιστορίας)
Ιόλη Πατέλλη
Μελετάμε τρία δοκίμια του Καντ. (1) "Πάνω στο κοινό απόφθεγμα: Τούτο μπορεί να είναι ορθό στη θεωρία, αλλά για την πράξη δεν ισχύει" (1793), (2) "Ιδέα μια γενικής ιστορίας με πρίσμα κοσμοπολιτικό" (1784), (3) "[Πάλι το ερώτημα] Αν το ανθρώπινο γένος βρίσκεται σε σταθερή πρόοδο προς το καλύτερο" (1798). Και τα τρία βρίσκονται στο βιβλίο Ι.Καντ, Δοκίμια, μετ., εισ., σχόλια, Ε. Παπανούτσος, Δωδώνη, Αθήνα, 1971. Τα δοκίμια 2 και 3 αφορούν την καντιανή φιλοσοφία της ιστορίας. Ο Καντ προσεγγίζει την ιστορία τελεολογικά, δηλαδή, παρόλο που η ιστορία/φύση δεν έχει σκοπούς, της αποδίδει σκοπούς (όπως η βιολογία μπορεί να αποδώσει σκοπούς σε όργανα έμβιων όντων - παρόλο που αυτά προφανώς δεν έχουν) προκειμένου να διερευνήσει αν θα πραγματοποιηθούν οι αξίες του ρεπουμπλικανικού κράτους, της συνομοσπονδίας κρατών και της ανάπτυξης όλων των ανθρώπινων ικανοτήτων (αυτοί είναι οι τρεις σκοποί της ιστορίας). Το δοκίμιο 1 πραγματεύεται το καντιανό ιδεατό κράτος, η πραγματοποίηση του οποίου συνιστά έναν από τους σκοπούς της ιστορίας.
ΛιγότεραΜελετάμε τρία δοκίμια του Καντ. (1) "Πάνω στο κοινό απόφθεγμα: Τούτο μπορεί να είναι ορθό στη θεωρία, αλλά για την πράξη δεν ισχύει" (1793), (2) "Ιδέα μια γενικής ιστορίας με πρίσμα κοσμοπολιτικό" (1784), (3) "[Πάλι το ερώτημα] Αν το ανθρώπινο γένος βρίσκεται σε σταθερή πρόοδο προς το καλύτερο" (1798). Και τα τρία βρίσκονται στο βιβλίο Ι.Καντ, Δοκίμια, μετ., εισ., σχόλια, Ε. Παπανούτσος, Δωδώνη, Αθήνα, 1971. Τα δοκίμια 2 και 3 αφορούν την καντιανή φιλοσοφία της ιστορίας. Ο Καντ προσεγγίζει την ιστορία τελεολογικά, δηλαδή, παρόλο που η ιστορία/φύση δεν έχει σκοπούς, της αποδίδει σκοπούς (όπως η βιολογία μπορεί να αποδώσει σκοπούς σε όργανα έμβιων όντων - παρόλο που αυτά προφανώς δεν έχουν) προκειμένου να διερευνήσει αν θα πραγματοποιηθούν οι αξίες του ρεπουμπλικανικού κράτους, της συνομοσπονδίας κρατών και της ανάπτυξης όλων των ανθρώπινων ικανοτήτων (αυτοί είναι οι τρεις σκοποί της ιστορίας). Το δοκίμιο 1 πραγματεύεται το καντιανό ιδεατό κράτος, η πραγματοποίηση του οποίου συνιστά έναν
Μελετάμε τρία δοκίμια του Καντ. (1) "Πάνω στο κοινό απόφθεγμα: Τούτο μπορεί να είναι ορθό στη θεωρία, αλλά για την πράξη δεν ισχύει" (1793), (2) "Ιδέα μια γενικής ιστορίας με πρίσμα κοσμοπολιτικό" (1784), (3) "[Πάλι το ερώτημα] Αν το ανθρώπινο γένος βρίσκεται σε σταθερή πρόοδο προς το καλύτερο" (1798). Και τα τρία βρίσκονται στο βιβλίο Ι.Καντ, Δοκίμια, μετ., εισ., σχόλια, Ε. Παπανούτσος, Δωδώνη, Αθήνα, 1971. Τα δοκίμια 2 και 3 αφορούν την καντιανή φιλοσοφία της ιστορίας. Ο Καντ προσεγγίζει την ιστορία τελεολογικά, δηλαδή, παρόλο που η ιστορία/φύση δεν έχει σκοπούς, της αποδίδει σκοπούς (όπως η βιολογία μπορεί να αποδώσει σκοπούς σε όργανα έμβιων όντων - παρόλο που αυτά προφανώς δεν έχουν) προκειμένου να διερευνήσει αν θα πραγματοποιηθούν οι αξίες του ρεπουμπλικανικού κράτους, της συνομοσπονδίας κρατών και της ανάπτυξης όλων των ανθρώπινων ικανοτήτων (αυτοί είναι οι τρεις σκοποί της ιστορίας). Το δοκίμιο 1 πραγματεύεται το καντιανό ιδεατό κράτος, η πραγματοποίηση του οποίου συνιστά έναν