Αισθητική (Χ.Ε. 2011-12)
Ευτύχης Πυροβολάκης
Περιγραφή
Σκοπός του μαθήματος είναι η συγκριτική και κριτική παρουσίαση μιας σειράς ζητημάτων που αφορούν την καλλιτεχνική δημιουργία και την αισθητική εμπειρία, όπως η μιμητική λειτουργία της τέχνης, οι έννοιες του ωραίου και του υψηλού, η σχέση μορφής και περιεχομένου, ο συμβολισμός, το πρόβλημα του γούστου και της καλαισθητικής κρίσης, ο ρόλος της φαντασίας και της ιδιοφυΐας στην καλλιτεχνική παραγωγή, η ηθική αξία της τέχνης, καθώς και η σχέση πραγματικότητας και τέχνης. Τα παραπάνω ζητήματα εξετάζονται με αφορμή την ανάλυση συγκεκριμένων αισθητικών θεωριών ή θέσεων (Πλάτων, Αριστοτέλης, Πλωτίνος, Χομπς, Λοκ, Χιουμ, Μπερκ, Καντ, Σίλλερ, κ.ά.), η διερεύνηση των οποίων θα βοηθήσει τους φοιτητές να εξοικειωθούν με την εξέλιξη της αισθητικής και τις διαδοχικές μεταμορφώσεις της από την κλασική αρχαιότητα έως τον γερμανικό ιδεαλισμό.Λιγότερα
Σκοπός του μαθήματος είναι η συγκριτική και κριτική παρουσίαση μιας σειράς ζητημάτων που αφορούν την καλλιτεχνική δημιουργία και την αισθητική εμπειρία, όπως η μιμητική λειτουργία της τέχνης, οι έννοιες του ωραίου και του υψηλού, η σχέση μορφής και περιεχομένου, ο συμβολισμός, το πρόβλημα του γούστου και της καλαισθητικής κρίσης, ο ρόλος της φαντασίας και της ιδιοφυΐας στην καλλιτεχνική παραγωγή, η ηθική αξία της τέχνης, καθώς και η σχέση πραγματικότητας και τέχνης. Τα παραπάνω ζητήματα εξετάζονται με αφορμή την ανάλυση συγκεκριμένων αισθητικών θεωριών ή θέσεων (Πλάτων, Αριστοτέλης, Πλωτίνος, Χομπς, Λοκ, Χιουμ, Μπερκ, Καντ, Σίλλερ, κ.ά.), η διερεύνηση των οποίων θα βοηθήσει τους φοιτητές να εξοικειωθούν με την εξέλιξη της αισθητικής και τις διαδοχικές μεταμορφώσεις της από την κλασική αρχαιότητα έως τον γερμανικό ιδεαλισμό.
Σκοπός του μαθήματος είναι η συγκριτική και κριτική παρουσίαση μιας σειράς ζητημάτων που αφορούν την καλλιτεχνική δημιουργία και την αισθητική εμπειρία, όπως η μιμητική λειτουργία της τέχνης, οι έννοιες του ωραίου και του υψηλού, η σχέση μορφής και περιεχομένου, ο συμβολισμός, το πρόβλημα του γούστου και της καλαισθητικής κρίσης, ο ρόλος της φαντασίας και της ιδιοφυΐας στην καλλιτεχνική παραγωγή, η ηθική αξία της τέχνης, καθώς και η σχέση πραγματικότητας και τέχνης. Τα παραπάνω ζητήματα εξετάζονται με αφορμή την ανάλυση συγκεκριμένων αισθητικών θεωριών ή θέσεων (Πλάτων, Αριστοτέλης, Πλωτίνος, Χομπς, Λοκ, Χιουμ, Μπερκ, Καντ, Σίλλερ, κ.ά.), η διερεύνηση των οποίων θα βοηθήσει τους φοιτητές να εξοικειωθούν με την εξέλιξη της αισθητικής και τις διαδοχικές μεταμορφώσεις της από την κλασική αρχαιότητα έως τον γερμανικό ιδεαλισμό.
Περίγραμμα
Συμπληρωματικά Στοιχεία:
Κύριο σύγγραμμα: Monroe C. Beardsley, Ιστορία των αισθητικών θεωριών από την κλασική αρχαιότητα μέχρι σήμερα, μτφρ. Δημοσθένης Κούρτοβικ και Παύλος Χριστοδουλίδης, Αθήνα, Νεφέλη, 1989.
Συμπληρωματικά Στοιχεία:
Κύριο σύγγραμμα: Monroe C. Beardsley, Ιστορία των αισθητικών θεωριών από την κλασική αρχαιότητα μέχρι σήμερα, μτφρ. Δημοσθένης Κούρτοβικ και Παύλος Χριστοδουλίδης, Αθήνα, Νεφέλη, 1989.