Φιλοσοφία της Εκπαίδευσης (ESW_322)
Γιώργος Νικολάου
Α) Η Φιλοσοφία της Εκπαίδευσης ως δευτερογενής κλάδος της Φιλοσοφίας και μέρος του κλάδου της Φιλοσοφίας των θεσμών. Σχέσεις της Φιλοσοφίας της Παιδείας με άλλους φιλοσοφικούς κλάδους. Η Φιλοσοφία της Παιδείας ως «μεταθεωρία».
Β) Συνοπτική ιστορία των φιλοσοφικοπαιδαγωγικών ιδεών της Αρχαιότητας, των Μέσων Χρόνων, των Νέων Χρόνων (Αναγέννηση, Διαφωτισμός, Ρομαντισμός) και του 19ου-20ού αι. Γ) Παιδεία και κοσμοθεωρία. Παιδεία και δημοκρατία. Παιδεία και ιδεολογία. Αναλυτική Φιλοσοφία της Παιδείας.
Δ) Σκοποί της παιδείας. Ιδεώδη της παιδείας. Ηθική και παιδεία.
Ε) Το πρόβλημα του δυνατού της αγωγής: παιδαγωγική αισιοδοξία και απαισιοδοξία. ΣΤ) Το πρόβλημα των δεοντικών σχέσεων σχολείου - κοινωνίας: θεωρίες συντήρησης, προόδου και διαχρονικότητας.
Α) Η Φιλοσοφία της Εκπαίδευσης ως δευτερογενής κλάδος της Φιλοσοφίας και μέρος του κλάδου της Φιλοσοφίας των θεσμών. Σχέσεις της Φιλοσοφίας της Παιδείας με άλλους φιλοσοφικούς κλάδους. Η Φιλοσοφία της Παιδείας ως «μεταθεωρία».
Β) Συνοπτική ιστορία των φιλοσοφικοπαιδαγωγικών ιδεών της Αρχαιότητας, των Μέσων Χρόνων, των Νέων Χρόνων (Αναγέννηση, Διαφωτισμός, Ρομαντισμός) και του 19ου-20ού αι. Γ) Παιδεία και κοσμοθεωρία. Παιδεία και δημοκρατία. Παιδεία και ιδεολογία. Αναλυτική Φιλοσοφία της Παιδείας.
Δ) Σκοποί της παιδείας. Ιδεώδη της παιδείας. Ηθική και παιδεία.
Ε) Το πρόβλημα του δυνατού της αγωγής: παιδαγωγική αισιοδοξία και απαισιοδοξία. ΣΤ) Το πρόβλημα των δεοντικών σχέσεων σχολείου - κοινωνίας: θεωρίες συντήρησης, προόδου και διαχρονικότητας.
Α) Η Φιλοσοφία της Εκπαίδευσης ως δευτερογενής κλάδος της Φιλοσοφίας και μέρος του κλάδου της Φιλοσοφίας των θεσμών. Σχέσεις της Φιλοσοφίας της Παιδείας με άλλους φιλοσοφικούς κλάδους. Η Φιλοσοφία της Παιδείας ως «μεταθεωρία».
Β) Συνοπτική ιστορία των φιλοσοφικοπαιδαγωγικών ιδεών της Αρχαιότητας, των Μέσων Χρόνων, των Νέων Χρόνων (Αναγέννηση, Διαφωτισμός, Ρομαντισμός) και του 19ου-20ού αι. Γ) Παιδεία και κοσμοθεωρία. Παιδεία και δημοκρατία. Παιδεία και ιδεολογία. Αναλυτική Φιλοσοφία της Παιδείας.
Δ) Σκοποί της παιδείας. Ιδεώδη της παιδείας. Ηθική και παιδεία.
Ε) Το πρόβλημα του δυνατού της αγωγής: παιδαγωγική αισιοδοξία και απαισιοδοξία. ΣΤ) Το πρόβλημα των δεοντικών σχέσεων σχολείου - κοινωνίας: θεωρίες συντήρησης, προόδου και διαχρονικότητας.