Εκπαίδευση Κωφών: Νοηματική Γλώσσα και Διδακτικές Προσεγγίσεις
Βενέττα Λαμπροπούλου
Στόχοι του μαθήματος: Σκοπός του μαθήματος αυτού είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με την διδασκαλία των κωφών και βαρηκόων μαθητών και να επεκτείνουν τις γνώσεις τους σε θέματα θεωρητικά και πρακτικά που αφορούν στην εκπαίδευση των παιδιών αυτών. Οι φοιτητές θα μπορούν να σχεδιάζουν μαθήματα και δραστηριότητες, αξιοποιώντας τις θεωρητικές γνώσεις που απόχτησαν στο μάθημα Αγωγή Κωφού, και θα τις υλοποιούν μέσω διδασκαλίας σε κωφά και βαρήκοα παιδιά.
Προαπαιτούμενες γνώσεις: Αγωγή Κωφού.
Περιεχόμενο του μαθήματος: Α) Θεωρητικό μέρος
Γλωσσολογία και Κωφό Παιδί. Ανάπτυξη Επικοινωνίας, Γλώσσας, Ομιλίας. Η Γλωσσολογία της Νοηματικής Γλώσσας. Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις και Προγραμματισμός για την Γλωσσική Ανάπτυξη του Κωφού Παιδιού. Συστήματα Επικοινωνίας. Προβλήματα Ανάγνωσης και Γραφής. Εκπαιδευτική Παρέμβαση. Αναλυτικό Πρόγραμμα και Υλικά Διδασκαλίας. Κώφωση και Ανθρώπινη Συμπεριφορά. Κοινωνιολογία της Κώφωσης. Η Κοινότητα των Κωφών. Οι Κωφοί ως Γλωσσική Μειονότητα. Νοηματική Γλώσσα και Εκπαίδευση.
Β) Πρακτικό μέρος
Πρακτική Άσκηση στο Σχολείο Κωφών και πιθανά το Τμήμα ένταξης- Μαθήματα Νοηματικής Γλώσσας.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία:
Moores F. D. (2007). Εκπαίδευση και Κώφωση: Ψυχολογική προσέγγιση, αρχές και πρακτικές ( Μετάφραση-Επιμέλεια Ζώνιου-Σιδέρη. Α. και Ντεροπούλου-Ντέρου, Ε. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Λαμπροπούλου, Β. (Επ.) (1999). Γλωσσική Ανάπτυξη και Κωφό Παιδί. 4ο Εκπαιδευτικό Πακέτο Επιμόρφωσης, Πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ, Πάτρα: Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Πατρών.
Λαμπροπούλου, Β., Χατζηκακού, Κ. & Βλάχου, Π. (2003). Η Ένταξη και η Συμμετοχή των Κωφών/ Βαρηκόων Μαθητών σε Σχολεία με Ακούοντες Μαθητές. Οδηγίες για τους Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Πάτρα: Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Πατρών.
Marschark, M., Lang, H.G., & Albertini, J.A. (2002). Educating deaf students: From research to practice. New York:OxfordUniversityPress.
Marschark, M., Sapere, P., Convertino, C., Mayer, C., Wauters, L. & Sarchet, T. (2009). Are deaf students' reading challenges really about reading? American Annals of the Deaf, 154, 357-370.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι: Πρακτική Άσκηση με κωφούς μαθητές- σχεδιασμός και διδασκαλία σε κωφά παιδιά μαζί με το δάσκαλο της τάξης και την καθοδήγηση της διδάσκουσας.
Μέθοδοι αξιολόγησης: Αξιολόγηση διδασκαλιών (30%), εκμάθησης της νοηματικής γλώσσας (30%) και προφορική εξέταση (40%).
Λιγότερα
Στόχοι του μαθήματος: Σκοπός του μαθήματος αυτού είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με την διδασκαλία των κωφών και βαρηκόων μαθητών και να επεκτείνουν τις γνώσεις τους σε θέματα θεωρητικά και πρακτικά που αφορούν στην εκπαίδευση των παιδιών αυτών. Οι φοιτητές θα μπορούν να σχεδιάζουν μαθήματα και δραστηριότητες, αξιοποιώντας τις θεωρητικές γνώσεις που απόχτησαν στο μάθημα Αγωγή Κωφού, και θα τις υλοποιούν μέσω διδασκαλίας σε κωφά και βαρήκοα παιδιά.
Προαπαιτούμενες γνώσεις: Αγωγή Κωφού.
Περιεχόμενο του μαθήματος: Α) Θεωρητικό μέρος
Γλωσσολογία και Κωφό Παιδί. Ανάπτυξη Επικοινωνίας, Γλώσσας, Ομιλίας. Η Γλωσσολογία της Νοηματικής Γλώσσας. Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις και Προγραμματισμός για την Γλωσσική Ανάπτυξη του Κωφού Παιδιού. Συστήματα Επικοινωνίας. Προβλήματα Ανάγνωσης και Γραφής. Εκπαιδευτική Παρέμβαση. Αναλυτικό Πρόγραμμα και Υλικά Διδασκαλίας. Κώφωση και Ανθρώπινη Συμπεριφορά. Κοινωνιολογία της Κώφωσης. Η Κοινότητα των Κωφών. Οι Κωφοί ως Γλωσσική Μειονότητα. Νοηματική Γλώσσα κ
Στόχοι του μαθήματος: Σκοπός του μαθήματος αυτού είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με την διδασκαλία των κωφών και βαρηκόων μαθητών και να επεκτείνουν τις γνώσεις τους σε θέματα θεωρητικά και πρακτικά που αφορούν στην εκπαίδευση των παιδιών αυτών. Οι φοιτητές θα μπορούν να σχεδιάζουν μαθήματα και δραστηριότητες, αξιοποιώντας τις θεωρητικές γνώσεις που απόχτησαν στο μάθημα Αγωγή Κωφού, και θα τις υλοποιούν μέσω διδασκαλίας σε κωφά και βαρήκοα παιδιά.
Προαπαιτούμενες γνώσεις: Αγωγή Κωφού.
Περιεχόμενο του μαθήματος: Α) Θεωρητικό μέρος
Γλωσσολογία και Κωφό Παιδί. Ανάπτυξη Επικοινωνίας, Γλώσσας, Ομιλίας. Η Γλωσσολογία της Νοηματικής Γλώσσας. Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις και Προγραμματισμός για την Γλωσσική Ανάπτυξη του Κωφού Παιδιού. Συστήματα Επικοινωνίας. Προβλήματα Ανάγνωσης και Γραφής. Εκπαιδευτική Παρέμβαση. Αναλυτικό Πρόγραμμα και Υλικά Διδασκαλίας. Κώφωση και Ανθρώπινη Συμπεριφορά. Κοινωνιολογία της Κώφωσης. Η Κοινότητα των Κωφών. Οι Κωφοί ως Γλωσσική Μειονότητα. Νοηματική Γλώσσα κ