Πολυγλωσσική & Πολυπολιτισμική Εκπαίδευση
Ιουλία-Αθηνά Σπινθουράκη
Σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει στους εκπαιδευτικούς τις κυριότερες έννοιες που συνδέουν μία πολυπολιτισμική κοινωνία με το εκπαιδευτικό σύστημα. Δίνονται ορισμοί και θεωρητικές απόψεις για το θέμα καθώς και παραδείγματα προγραμμάτων πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης σε ένα διεθνές πλαίσιο. Παρουσιάζονται επίσης απόψεις, περιγραφές, στόχοι και παραδείγματα πολυπολιτισμικών εκπαιδευτικών πρακτικών τα οποία περιλαμβάνουν:
- περιγραφή στις αλλαγές των αναλυτικών προγραμμάτων,
- προσεγγίσεις που αφορούν στην επίδοση,
- διομαδικές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις.
Στο μάθημα παρουσιάζεται και η απαραίτητη γνώση που πρέπει να αποκτήσουν οι εκπαιδευτικοί, ώστε να μπορούν να είναι αποτελεσματικοί στη διδασκαλία τους σε μία πολυπολιτισμική τάξη. Η κατηγοριοποίηση αυτής της γνώσης περιλαμβάνει:
- γνώση που σχετίζεται με τις κυριότερες έννοιες της πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης,
- ιστορική και πολιτισμική γνώση των κυριότερων εθνικών ομάδων,
- παιδαγωγική γνώση σχετικά με την προσαρμογή αναλυτικών προγραμμάτων και εισαγωγή στην ανάλυση αναγκών των φοιτητών που προέρχονται από διαφορετικές πολιτισμικές, εθνικές και κοινωνικές ομάδες.
ΛιγότεραΣκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει στους εκπαιδευτικούς τις κυριότερες έννοιες που συνδέουν μία πολυπολιτισμική κοινωνία με το εκπαιδευτικό σύστημα. Δίνονται ορισμοί και θεωρητικές απόψεις για το θέμα καθώς και παραδείγματα προγραμμάτων πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης σε ένα διεθνές πλαίσιο. Παρουσιάζονται επίσης απόψεις, περιγραφές, στόχοι και παραδείγματα πολυπολιτισμικών εκπαιδευτικών πρακτικών τα οποία περιλαμβάνουν:
- περιγραφή στις αλλαγές των αναλυτικών προγραμμάτων,
- προσεγγίσεις που αφορούν στην επίδοση,
- διομαδικές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις.
Στο μάθημα παρουσιάζεται και η απαραίτητη γνώση που πρέπει να αποκτήσουν οι εκπαιδευτικοί, ώστε να μπορούν να είναι αποτελεσματικοί στη διδασκαλία τους σε μία πολυπολιτισμική τάξη. Η κατηγοριοποίηση αυτής της γνώσης περιλαμβάνει:
- γνώση που σχετίζεται με τις κυριότερες έννοιες της πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης,
- ιστορική και πολιτισμική γνώση των κυριότερων εθνικών ομάδων,
- παιδαγωγική γνώση σχετικά με την προσ
Σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει στους εκπαιδευτικούς τις κυριότερες έννοιες που συνδέουν μία πολυπολιτισμική κοινωνία με το εκπαιδευτικό σύστημα. Δίνονται ορισμοί και θεωρητικές απόψεις για το θέμα καθώς και παραδείγματα προγραμμάτων πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης σε ένα διεθνές πλαίσιο. Παρουσιάζονται επίσης απόψεις, περιγραφές, στόχοι και παραδείγματα πολυπολιτισμικών εκπαιδευτικών πρακτικών τα οποία περιλαμβάνουν:
- περιγραφή στις αλλαγές των αναλυτικών προγραμμάτων,
- προσεγγίσεις που αφορούν στην επίδοση,
- διομαδικές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις.
Στο μάθημα παρουσιάζεται και η απαραίτητη γνώση που πρέπει να αποκτήσουν οι εκπαιδευτικοί, ώστε να μπορούν να είναι αποτελεσματικοί στη διδασκαλία τους σε μία πολυπολιτισμική τάξη. Η κατηγοριοποίηση αυτής της γνώσης περιλαμβάνει:
- γνώση που σχετίζεται με τις κυριότερες έννοιες της πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης,
- ιστορική και πολιτισμική γνώση των κυριότερων εθνικών ομάδων,
- παιδαγωγική γνώση σχετικά με την προσ
Περίγραμμα
Συμπληρωματικά Στοιχεία:
Συνιστώμενη βιβλιογραφία:
Banks, J.A (2004). Εισαγωγή στη Πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήσης
Βερνίκος, Ν. & Δασκαλοπούλου, Σ. (2002). Πολυπολιτισμικότητα. Samovar & Porter Οι διαστάσεις της πολιτισμικής ταυτότητας. Αθήνα: Κριτική.
Boyd, D. (1996). Dominance Concealed through Diversity: Implications of Inadequate Perspectives on Cultural Pluralism. Harvard Educational Review. (66)3.
Βρύζας, Κ. (1997). Παγκόσμια επικοινωνία και πολιτιστικές ταυτότητες. Αθήνα: Gutenberg.
Carrim, N. (1995) Working With and Through Difference in Antiracist Pedagogies. International Studies in Sociology of Education, vol. 5, no1
Coulby, D. (1997). European Curriculum, Xenophobia and Warfare. Comparative Education, Vol. 33, 1, 29-42.
Cummins, J.(2002). Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση σε μια κοινωνία της ετερότητας. Αθήνα: Gutenberg.
Derman-Sparks, L., & C.B. Phillips. (1997). Teaching/Learning Anti-Racism: A Developmental Approach. New York: NY: Teachers College Press.
Ευαγγέλου, Ο. & Κάντζου, Ν. (2005). Πολυπολιτισμικότητα και εκπαιδευτικός ρατσισμός: Σχέδια Εργασίας. Δίπτυχο
Ζαϊμάκης, Γ. & Καλλινικάκη, Θ. (2004). Τοπικός χώρος και πολυπολιτισμικότητα. Σάπες, Θράκη: Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Lestinen, L., Petrucijov?, J. & JA Spinthourakis (2004). Identity in Multicultural and Multilingual Contexts (26 pages). London: CiCe, London Metropolitan University. ISBN: CiCe Guidelines. http://www.londonmet.ac.uk/ipse/cice
Modgil, S. et al. (eds) (1997). Πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Προβλήματα και προοπτικές (επιμ. της ελληνικής έκδοσης: Αθ. Ζώνιου-Σιδέρη & Π. Χαραμής), Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Νικολάου, Γ. (2000). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Από την ομοιογένεια στην πολυπολιτισμικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Σκουμπουρδή, Χ. & Σταθοπούλου, Χ. (χ.χ.) Ο ρόλος της μαθηματικής εκπαίδευσης στη σύγχρονη πολυπολιτισμική κοινωνία. Ρόδος: Πανεπιστήμιο του Αιγάιου.
Spinthourakis, JA, Lalor, J and Berg, W. (2011). Cultural Diversity in the Classroom. VS Verlag f?r Sozialwissenschaften
Τaylor C. (1997). Πολυπολιτισμικότητα : Εξετάζοντας την πολιτική της αναγνώρισης / Τσάρλς Ταίηλορ, σχόλια των K., Anthony Appiah, Steven C. Rockefeller, Michael Walzer, Susan Wolf, εισαγωγή και επιμέλεια Amy Gutmann (μετάφραση Φιλήμων Παιονίδης), Αθήνα: Πόλις.
Τρέσου-Μυλωνά, Ε. (1992). Εκπαιδευτική πολιτική για πολιτισμικές μειονότητες: Η περίπτωση των Ρομ Δενδροποτάμου, Θεσσαλονίκη: Α.Π.Θ.
Vermeulen, H., Slijper, B. (2002). Multiculturalism and culturalism. A social scientific critique of the Political Philosophy of multiculturalism. in A. Devic (ed.) Nationalism, Regional Multiculturalism and Democracy, Center for European Integration Studies, SEE, pp.7-42. on line doc http://www2.fmg.uva.nl/imes/VERMEULEN.HTM
Συνιστώμενη βιβλιογραφία: Banks, J.A (2004). Εισαγωγή στη Πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήσης Βερνίκος, Ν. & Δασκαλοπούλου, Σ. (2002). Πολυπολιτισμικότητα. Samovar & Porter Οι διαστάσεις της πολιτισμικής ταυτότητας. Αθήνα: Κριτική. Boyd, D. (1996). Dominance Concealed through Diversity: Implications of Inadequate Perspectives on Cultural Pluralism. Harvard Educational Review. (66)3. Βρύζας, Κ. (1997). Παγκόσμια επικοινωνία και πολιτιστικές ταυτότητες. Αθήνα: Gutenberg. Carrim, N. (1995) Working With and Through Difference in Antiracist Pedagogies. International Studies in Sociology of Education, vol. 5, no1 Coulby, D. (1997). European Curriculum, Xenophobia and Warfare. Comparative Education, Vol. 33, 1, 29-42. Cummins, J.(2002). Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση σε μια κοινωνία της ετερότητας. Αθήνα: Gutenberg. Derman-Sparks, L., & C.B. Phillips. (1997). Teaching/Learning Anti-Racism: A Developmental Approach. New York: NY: Teachers College Press. Ευαγγέλου, Ο. & Κάντζου, Ν. (2005). Πολυπολιτισμικότητα και εκπαιδευτικός ρατσισμός: Σχέδια Εργασίας. Δίπτυχο Ζαϊμάκης, Γ. & Καλλινικάκη, Θ. (2004). Τοπικός χώρος και πολυπολιτισμικότητα. Σάπες, Θράκη: Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Lestinen, L., Petrucijov?, J. & JA Spinthourakis (2004). Identity in Multicultural and Multilingual Contexts (26 pages). London: CiCe, London Metropolitan University. ISBN: CiCe Guidelines. http://www.londonmet.ac.uk/ipse/cice Modgil, S. et al. (eds) (1997). Πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Προβλήματα και προοπτικές (επιμ. της ελληνικής έκδοσης: Αθ. Ζώνιου-Σιδέρη & Π. Χαραμής), Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Νικολάου, Γ. (2000). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Από την ομοιογένεια στην πολυπολιτισμικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Σκουμπουρδή, Χ. & Σταθοπούλου, Χ. (χ.χ.) Ο ρόλος της μαθηματικής εκπαίδευσης στη σύγχρονη πολυπολιτισμική κοινωνία. Ρόδος: Πανεπιστήμιο του Αιγάιου. Spinthourakis, JA, Lalor, J and Berg, W. (2011). Cultural Diversity in the Classroom. VS Verlag f?r Sozialwissenschaften Τaylor C. (1997). Πολυπολιτισμικότητα : Εξετάζοντας την πολιτική της αναγνώρισης / Τσάρλς Ταίηλορ, σχόλια των K., Anthony Appiah, Steven C. Rockefeller, Michael Walzer, Susan Wolf, εισαγωγή και επιμέλεια Amy Gutmann (μετάφραση Φιλήμων Παιονίδης), Αθήνα: Πόλις. Τρέσου-Μυλωνά, Ε. (1992). Εκπαιδευτική πολιτική για πολιτισμικές μειονότητες: Η περίπτωση των Ρομ Δενδροποτάμου, Θεσσαλονίκη: Α.Π.Θ. Vermeulen, H., Slijper, B. (2002). Multiculturalism and culturalism. A social scientific critique of the Political Philosophy of multiculturalism. in A. Devic (ed.) Nationalism, Regional Multiculturalism and Democracy, Center for European Integration Studies, SEE, pp.7-42. on line doc http://www2.fmg.uva.nl/imes/VERMEULEN.HTM
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -