Αρχαϊκό Έπος: Όμηρος
Ευφημία Καρακάντζα
Το μάθημα έχει ως στόχο να εισαγάγει τους φοιτητές στο ομηρικό έπος, εξετάζοντας ζητήματα όπως η ταυτότητα του δημιουργού τους, η γλώσσα, η μετρική μορφή τους, η δομή και η ιδεολογία που προβάλλουν.
Λιγότερα
Το μάθημα έχει ως στόχο να εισαγάγει τους φοιτητές στο ομηρικό έπος, εξετάζοντας ζητήματα όπως η ταυτότητα του δημιουργού τους, η γλώσσα, η μετρική μορφή τους, η δομή και η ιδεολογία που προβάλλουν.
Το μάθημα έχει ως στόχο να εισαγάγει τους φοιτητές στο ομηρικό έπος, εξετάζοντας ζητήματα όπως η ταυτότητα του δημιουργού τους, η γλώσσα, η μετρική μορφή τους, η δομή και η ιδεολογία που προβάλλουν.
Περίγραμμα
Περιεχόμενο μαθήματος
Οι φοιτητές εισάγονται σε θέματα ταυτότητας του ποιητή, ιστορίας της μελέτης των ομηρικών επών, δομής και ιδεολογικού περιεχομένου των δύο ποιημάτων.
Προτεινόμενα συγγράμματα
Βιβλιογραφία
Dimock, G. E., The unity of the Odyssey. Amherst, University of Massachusetts Press 1989.
Fowler, R. L., The Cambridge companion to Homer. Cambridge, Cambridge University Press 2004.
Κομνηνού-Κακριδή , Ό., Σχέδιο και τεχνική της Ιλιάδας. Αθήνα, Εστία 1993.
Lord, A. B., The singer of tales. Cambridge MA, Harvard University Press 1997.
Μαρωνίτης, Δ. Ν., Αναζήτηση και νόστος του Οδυσσέα: η διαλεκτική της Οδύσσειας. Αθήνα, Κέδρος 1971.
Μαρωνίτης , Δ. Ν., Ομηρικά μεγαθέματα: πόλεμος - ομιλία ? νόστος. Αθήνα, Κέδρος 1999.
Μαρωνίτης , Δ. Ν., Επιλεγόμενα στην Ομηρική Οδύσσεια. Αθήνα, Κέδρος 2005.
Nagy, G., Homeric questions. Austin, University of Texas Press 1996.
Nagy, G., Poetry as performance: Homer and beyond. Cambridge, Cambridge University Press 1996.
Powell, B. B. & I. Morris (eds.), A new companion to Homer. Leiden, Brill 1997.
Τσοπανάκης, Α. Γ., Εισαγωγή στον Όμηρο. Θεσσαλονίκη, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη ΑΕ 1993.
Van Duzer, C. A., Duality and structure in the Iliad and Odyssey. New York, P. Lang 1996.
Vernant, J. - P., Η Οδύσσεια. Μετάφραση Γεωργία Ζαγκοπούλου. Αθήνα, Πατάκης 2013.
Μαθησιακοί στόχοι
Οι φοιτητές αναμένεται να κατανοήσουν την φύση και την δομή του ομηρικού έπους, τις γλωσσικές του ιδιαιτερότητες και την σημασία του για την μετέπειτα ελληνική λογοτεχνία.
Οι φοιτητές εισάγονται σε θέματα ταυτότητας του ποιητή, ιστορίας της μελέτης των ομηρικών επών, δομής και ιδεολογικού περιεχομένου των δύο ποιημάτων.
Dimock, G. E., The unity of the Odyssey. Amherst, University of Massachusetts Press 1989.
Fowler, R. L., The Cambridge companion to Homer. Cambridge, Cambridge University Press 2004.
Κομνηνού-Κακριδή , Ό., Σχέδιο και τεχνική της Ιλιάδας. Αθήνα, Εστία 1993.
Lord, A. B., The singer of tales. Cambridge MA, Harvard University Press 1997.
Μαρωνίτης, Δ. Ν., Αναζήτηση και νόστος του Οδυσσέα: η διαλεκτική της Οδύσσειας. Αθήνα, Κέδρος 1971.
Μαρωνίτης , Δ. Ν., Ομηρικά μεγαθέματα: πόλεμος - ομιλία ? νόστος. Αθήνα, Κέδρος 1999.
Μαρωνίτης , Δ. Ν., Επιλεγόμενα στην Ομηρική Οδύσσεια. Αθήνα, Κέδρος 2005.
Nagy, G., Homeric questions. Austin, University of Texas Press 1996.
Nagy, G., Poetry as performance: Homer and beyond. Cambridge, Cambridge University Press 1996.
Powell, B. B. & I. Morris (eds.), A new companion to Homer. Leiden, Brill 1997.
Τσοπανάκης, Α. Γ., Εισαγωγή στον Όμηρο. Θεσσαλονίκη, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη ΑΕ 1993.
Van Duzer, C. A., Duality and structure in the Iliad and Odyssey. New York, P. Lang 1996.
Vernant, J. - P., Η Οδύσσεια. Μετάφραση Γεωργία Ζαγκοπούλου. Αθήνα, Πατάκης 2013.
Οι φοιτητές αναμένεται να κατανοήσουν την φύση και την δομή του ομηρικού έπους, τις γλωσσικές του ιδιαιτερότητες και την σημασία του για την μετέπειτα ελληνική λογοτεχνία.
Η ενότητα συζητά την ταυτότητα του Ομήρου, όπως παραδίδεται από τις αρχαίες πηγές αλλά και όπως μπορεί να ανασυντεθεί από το ίδιο το έργο του. Σχολιάζεται, επίσης, η σημασία των δύο επών για την αυτοσυνείδηση των Ελλήνων.
Η μελέτη του Ομήρου από την αρχαιότητα ως σήμερα (Αρχαιότητα [8ος - 3ος αι. π. Χ.], Επιστημονική φάση [3ος αι. π. Χ. - 13ος αι. μ. Χ.], Πρόσληψη του Ομήρου στην Δυτική Ευρώπη [14ος - 18ος αι.], Σύγχρονη φιλολογική ανάλυση).
Μελέτη του προοιμίου της Ιλιάδας - Στοιχεία καινοτομίας του ιλιαδικού έπους.
Παρουσίαση της πλοκής της ραψωδίας Π, με ιδιαίτερη έμφαση στους στίχους 777 - 867, που μελετώνται από το πρωτότυπο.
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 26457
Αρ. Προβολών : 207881