Στόχοι:
? Να ορίζετε τη μη λεκτική επικοινωνία.
? Να εντοπίζετε χαρακτηριστικά και λειτουργίες της μη λεκτικής επικοινωνίας.
? Να αξιολογείτε διαφορετικούς τύπους μη λεκτικού κώδικα.
? Να εξηγείτε την επίδραση του πολιτισμού στη μη λεκτική επικοινωνία.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
? Σε αντίθεση με τους λεκτικούς κώδικες, δεν υπάρχει επίσημη γραμματική που να διέπει τη χρήση των μη λεκτικών κωδίκων. Οι κανόνες αυτοί μαθαίνονται ως μέρος της διαδικασίας κοινωνικοποίησης ενός πολιτισμού.
? Η μη λεκτική επικοινωνία συχνά συμβαίνει ταυτόχρονα με τη λεκτική· ωστόσο, αν τα δύο μηνύματα αντιβαίνουν το ένα το άλλο, οι άνθρωποι συνήθως εμπιστεύονται τη μη λεκτική επικοινωνία, καθώς πιστεύεται ότι ελέγχεται λιγότερο και επομένως είναι πιθανότερο να αποκαλύψει τα αληθινά αισθήματα του ομιλητή.
? Οι μη λεκτικοί κώδικες χρησιμοποιούνται για να επαναλάβουν το μήνυμα που μετέδωσε ο λεκτικός κώδικας, να αντικρούσουν το λεκτικό μήνυμα, να αντικαταστήσουν ένα λεκτικό μήνυμα, να συμπληρώσουν ένα λεκτικό μήνυμα, να τονίσουν το λεκτικό μήνυμα και να ρυθμίσουν τη λεκτική επικοινωνία.
? Υπάρχουν επτά κύριες κατηγορίες συστημάτων μη λεκτικής επικοινωνίας: η κινητική, η προξημική, η χρονημική, η απτική, η φυσική εμφάνιση και ένδυση, η παραγλώσσα και η οσφρητική, οι οποίες έχουν διαφορετικές λειτουργίες και είναι συγκεκριμέ-
νες για κάθε πολιτισμό.
? Αν και υπάρχουν στοιχεία ότι ορισμένοι μη λεκτικοί κώδικες έχουν καθολική σημασία (π.χ., εκφράσεις του προσώπου που επιδεικνύουν θυμό ή φόβο), ο τρόπος με τον οποίο επιδεικνύεται και οι συνθήκες υπό τις οποίες κρίνεται κατάλληλη μια συμπεριφορά διαφέρουν από πολιτισμό σε πολιτισμό.
? Οι μη λεκτικοί κώδικες μεταδίδουν ισχυρά μηνύματα, επηρεάζοντας την αντίληψή μας για τους άλλους, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο γινόμαστε αντιληπτοί από τους άλλους. Επομένως, οι δεξιότητες μη λεκτικής επικοινωνίας αποτελούν σημαντικό συστατικό της διαπολιτισμικής ικανότητας.