Ενότητα 10η - Χρόνος ΙI

Διεξοδική μελέτη και ολοκλήρωση του 10ου κεφαλαίου και πραγμάτευση του 11ου κεφαλαίου  της πραγματείας του Πλωτίνου Περί αιώνος καί χρόνου (ΙΙΙ 7 [45] 8). Έπειτα από την κριτική κατά των πρότερων Θεωριών περί Χρόνου, ο Πλωτίνος συνεχίζει, μέσω της μυθολογικής διήγησης της γέννησης του χρόνου, τη διερεύνησή του με σκοπό την αποσαφήνιση της έννοιας χρόνος. Ο Πλωτίνος θα αποσαφηνίσει την έννοια του χρόνου ως κάτι που παράγει η Ψυχή τη στιγμή που παράγει τον εαυτό της και τον αισθητό κόσμο, παράλληλα, θα ισχυριστεί ότι η ίδια η φύση της Ψυχής, ο τρόπος με τον οποίο υφίσταται, είναι ο χρόνος, αλλά, αυτό δεν καθιστά την Ψυχή έγχρονη.

Ενότητα 10 - Υλικό
Ενότητα 10η - Χρόνος ΙI

Διεξοδική μελέτη και ολοκλήρωση του 10ου κεφαλαίου και πραγμάτευση του 11ου κεφαλαίου της πραγματείας του Πλωτίνου Περί αιώνος καί χρόνου (ΙΙΙ 7 [45] 8). Έπειτα από την κριτική κατά των πρότερων Θεωριών περί Χρόνου, ο Πλωτίνος συνεχίζει, μέσω της μυθολογικής διήγησης της γέννησης του χρόνου, τη διερεύνησή του με σκοπό την αποσαφήνιση της έννοιας χρόνος. Ο Πλωτίνος θα αποσαφηνίσει την έννοια του χρόνου ως κάτι που παράγει η Ψυχή τη στιγμή που παράγει τον εαυτό της και τον αισθητό κόσμο, παράλληλα, θα ισχυριστεί ότι η ίδια η φύση της Ψυχής, ο τρόπος με τον οποίο υφίσταται, είναι ο χρόνος, αλλά, αυτό δεν καθιστά την Ψυχή έγχρονη.

Χρόνος ΙΙ
Ασκήσεις - Ερωτήσεις για την Ενότητα 10
Οδηγός Μελέτης - Λέξεις Κλειδιά για την Ενότητα 10
Χρόνος ΙI
Ενότητα 10η - Ασκήσεις
  1. Ανάλυσε τα τρία βασικά σημεία στα οποία μπορούμε να αναγάγουμε τις εκτενείς κριτικές του Πλωτίνου στις Θεωρίες περί χρόνου των προγενέστερών του.
  2. Ποιες είναι, σύμφωνα με τον Πλωτίνο, οι τρεις δυνατότητες της κατανόησης της σχέσης του χρόνου ως παρακολουθήματος της κίνησης;
  3. Οι όροι που χρησιμοποιεί για την αιωνιότητα ο Πλωτίνος, στην αρχή του 11ου κεφαλαίου της πραγματείας Περί αιώνος και χρόνου, είναι όροι που υποδεικνύουν στάση. Από την άλλη, στην αρχή της πραγματείας απορρίπτει την ταύτιση της αιωνιότητας και της στάσης. Πώς το εξηγείς αυτό; Θα μπορούσες να θεωρήσεις ότι αναιρεί την αρχική του θέση;
  4. Ξεκινώντας τη μυθολογική του διήγηση για τον χρόνο, ο Πλωτίνος θα πει ότι: «Χρόνος ακόμη δεν υπήρχε -τουλάχιστον δεν υπήρχε για εκείνα-...» (ΙΙΙ 7 [45] 11.4-5). Ποια είναι εκείνα;
  5. Αυτή η πολύπραγη φύση που λέει ο Πλωτίνος "φύσεως δε πολυπράγμονος και άρχειν αυτής βουλομένης (ΙΙΙ 7 [45] 11.15)" η οποία θέλει να ανήκει στον εαυτό της είναι η φύση της Ψυχής. Επιχείρησε να σχολιάσεις την απόφαση της Ψυχής να άρχει η ίδια.
  6. Ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα της διήγησης στον Πλωτίνο είναι το ότι η διήγηση εισάγει ανθρωπομορφικά στοιχεία. Για ποιον λόγο η εισαγωγή αυτή δημιουργεί πρόβλημα;
  7. Αν και είναι προβληματική η ανθρωπομορφική περιγραφή της Ψυχής, έχει μία καίρια φιλοσοφική λειτουργία. Ποια είναι η λειτουργία αυτή;
  8. Επιχείρησε να εξηγήσεις πώς διαφοροποιείται ο Νους από το Εν.
  9. Ποιο είναι το μοναδικό περιεχόμενο που έχουμε στον κόσμο του Πλωτίνου; Γιατί δεν υπάρχει άλλο περιεχόμενο στον κόσμο του;
  10. Τι οφείλει ο Νους στο Εν; Τι οφείλει ο Νους στον εαυτό του;
  11. Εξήγησε πώς ο Νους είναι εξαρτημένος από το Εν, αλλά ταυτόχρονα και αυτόνομος.
  12. Πώς σχετίζεται η Ψυχή με τον Νου;
  13. Θα χαρακτήριζες τον αισθητό κόσμο αυτόνομο;
  14. Πώς εμφανίζεται ο χρόνος; Συσχέτισε την εμφάνισή του αυτή με την κίνηση (Δύσκολη).
  15. Πώς κατανοεί ο Πλωτίνος το πριν και το μετά; Τι επιχειρεί να αποφύγει με τον συγκεκριμένο τρόπο κατανόησής τους (Δύσκολη);
  16. Τι είδους μετάβαση είναι για τον Πλωτίνο ο χρόνος;
  17. Όταν ο Πλωτίνος επιχειρεί να εξηγήσει τον τρόπο με τον οποίο ο χρόνος εμφανίζεται στο επίπεδο της Ψυχής και τον τρόπο με τον οποίο διαφέρει η Ψυχή από τον Νου, παρουσιάζει την Ψυχή ως κάτι που κινείται διαρκώς, ενώ παρουσιάζει τον Νου ως κάτι που βρίσκεται σε στάση. Ωστόσο, ο ίδιος έχει επανειλημμένα ισχυριστεί ότι ο Νους είναι κατ' εξοχήν κινητικό πράγμα. Μήπως ο Πλωτίνος δεν παραμένει σταθερός στους ισχυρισμούς του, εισάγοντας παραδοξότητες και αντιφάσεις; Ή ισχύει κάτι διαφορετικό;
  18. Γιατί ο Πλωτίνος αρνείται ότι υπάρχει η ιδέα της ψυχής;
  19. Πότε μπορείς να πεις πως είσαι αντιληπτικός και πότε νοητικός άνθρωπος; Πώς σχετίζεται αυτό με τη φιλοσοφική ένταση στο έργο του Πλωτίνου (Δύσκολη);
  20. Ποιος είναι ο λόγος της ύπαρξης φθοράς στον αισθητό κόσμο; Συνδύασέ το με το τι κάνει η Ψυχή σύμφωνα με τον Πλωτίνο (Δύσκολη).
  21. Ο Πλωτίνος θα ισχυριστεί ότι Ψυχή δεν υπάγεται στον χρόνο, αλλά είναι η ίδια χρονική, κάνει τον εαυτό της χρόνο, τι σημαίνει αυτό (Δύσκολη);
  22. Γιατί ο χρόνος για τον Πλωτίνο είναι αιώνιος;
  23. Προσπάθησε να εξηγήσεις τη διάκριση ανάμεσα στο χρονικό και στο έγχρονο (Δύσκολη).
  24. Πώς θα εξηγήσει ο Πλωτίνος ότι ο χρόνος συνίσταται στη διαδοχή της σκέψης, της σκέψης της ψυχής;
  25. Εξήγησε τον ισχυρισμό του Πλωτίνου ότι η Ψυχή είναι ο γεωμέτρης.
  26. Τι εννοεί ο Πλωτίνος όταν λέει ότι η Ψυχή είναι διασκεπτική;
  27. Τι κάνει η Ψυχή όταν γνωρίζει τον Νου; Τι εγγυάται ο Νους;
  28. Ο Πλωτίνος θα θεωρήσει ότι η Ψυχή είναι χρόνος και όχι μέσα στον χρόνο. Πώς το κατανοείς αυτό (Δύσκολη);