Ενότητα 6η - Αιωνιότητα ΙV

Ολοκλήρωση του 4ου κεφαλαίου, έναρξη και ολοκλήρωση της διεξοδικής μελέτης του 5ου και του 6ου κεφαλαίου της πραγματείας του Πλωτίνου Περί αιώνος καί χρόνου (ΙΙΙ 7 [45] 4-6) με σκοπό τη συνέχεια του εγχειρήματος της διερεύνησης από τον Πλωτίνο της φύσης της  αιωνιότητας.

Ενότητα 06 - Υλικό
Ενότητα 6η - Αιωνιότητα ΙV

Ολοκλήρωση του 4ου κεφαλαίου, έναρξη και ολοκλήρωση της διεξοδικής μελέτης του 5ου και του 6ου κεφαλαίου της πραγματείας του Πλωτίνου Περί αιώνος καί χρόνου (ΙΙΙ 7 [45] 4-6) με σκοπό τη συνέχεια του εγχειρήματος της διερεύνησης από τον Πλωτίνο της φύσης της αιωνιότητας.

Αιωνιότητα IV
Ασκήσεις - Ερωτήσεις για την Ενότητα 6
Οδηγός Μελέτης - Λέξεις Κλειδιά για την Ενότητα 6
Αιωνιότητα ΙV
Ενότητα 6η - Ασκήσεις
  1. Τα νοητά, τα «μέρη» του Νου εκτός από οντολογική έχουν και γνωσιολογική προτεραιότητα, πώς το αιτιολογεί αυτό ο Πλωτίνος;
  2. Τι προϋποθέτει το γνωστικό ενέργημα του Νου;
  3. Περιέγραψε τη μεταβολή στον νοητό κόσμο. Πώς αυτή διαφέρει από τη μεταβολή στον αισθητό κόσμο;
  4. Τι σημαίνει σκέφτομαι;
  5. Τι σημαίνει ότι ο Νους σκέφτεται τα νοητά;
  6. Όταν προσπαθώ να περιγράψω την αιωνιότητα μέσα από μία γλώσσα που είναι χρονική, τι προσπαθώ να κάνω;
  7. Όταν ο Πλωτίνος λέει το παν τούτο το αληθινόν δε σημαίνει ότι το αισθητό σύμπαν είναι ψευδές, ποια είναι ωστόσο η βασική διαφορά του νοητού από τον αισθητό κόσμο;
  8. Τι σημαίνει ότι το αισθητό σύμπαν είναι καθ' ομωνυμίαν σύμπαν; Χρησιμοποίησε τον ορισμό που δίνει ο Αριστοτέλης.
  9. Πού διαφέρει ο τρόπος διάρθρωσης του αισθητού από τον τρόπο διάρθρωσης του νοητού;
  10. Εξήγησε τον ισχυρισμό του Πλωτίνου ότι είμαι έλλειψη διάρκειας ή έλλειψη μονιμότητας.
  11. Θεωρείς ότι η ιδιότητα ενός κοντού ή ενός ψηλού ατόμου αλλάζει;
  12. Πώς σχετίζονται τα αισθητά με το μέλλον;
  13. Πώς προκύπτει για τον Πλωτίνο η χρονικότητα του αισθητού σύμπαντος (Δύσκολη);
  14. Με ποιον τρόπο διαφέρει ο τρόπος με τον οποίο νοεί ο Νους από τον τρόπο με τον οποίο νοεί η Ψυχή;
  15. Σε τι ανάγεται, στο ύστερο έργο του Πλωτίνου (η πραγματεία Περί αιώνος και χρόνου είναι η 45η), η διαφορά ανάμεσα στον Νου και την Ψυχή;
  16. Τι είναι ένα επίκτητο χαρακτηριστικό σε σύγκριση με ένα σύμφυτο;
  17. Με ποιον τρόπο εξαρτάται ο Νους από το Εν;
  18. Ποια είναι τα δύο χαρακτηριστικά της Ψυχής;
  19. Επάνω σε ποιο δίπολο ο Πλωτίνος θα κτίσει τη διαφορά ανάμεσα στην αιωνιότητα και στον χρόνο;
  20. Στην πραγματεία V 8 4. 11-επόμενοι στίχοι, ο Πλωτίνος μιλάει για μία κίνησις καθαρά που είναι η κίνηση του Νου. Σε τι συνίσταται αυτή η κίνησις;
  21. Πώς μπορούμε εμείς που δεν είμαστε αιώνιοι να μιλήσουμε για την αιωνιότητα, να σκεφτούμε την αιωνιότητα και να κατανοήσουμε την αιωνιότητα;
  22. Γιατί μπορώ να γνωρίσω τα νοητά αντικείμενα;
  23. Όταν παρατηρώ κάτι με την ψυχή μου, αυτό θα είναι και αιώνιο;
  24. Πώς χρησιμοποιεί ο Πλωτίνος τον όρο ομοίωσις, διαφέρει από τη χρήση του όρου από τον Πλάτωνα στον Θεαίτητο;
  25. Γιατί στο επίπεδο του νοητού δεν υπάρχει τίποτα δυνάμει;
  26. Προσπάθησε να εξηγήσεις το ότι μέσω της φιλοσοφίας δε γίνεσαι βέβαια αιώνιος σωματικά, αλλά μπορείς να εξομοιωθείς με την αιωνιότητα του νοητού κόσμου.
  27. Όπως την κατανοεί την πολλαπλότητα ο Πλωτίνος, θεωρείς ότι αυτή αποτελεί κίνδυνο για την ενότητα;
  28. Ως πολλαπλός ο Νους, σύμφωνα με τον Πλωτίνο, υπόκειται σε γένεση και φθορά;
  29. Γιατί είναι εφικτή η συνύπαρξη της πολλαπλότητας με την ενότητα;
  30. Η έννοια του απείρου στην περίπτωση του Νου δηλώνει τη δύναμή του και όχι το δυνάμει. Δικαιολόγησέ το.
  31. Στο τέλος του 5ου κεφαλαίου της πραγματείας Περί αιώνος και χρόνου, ο Πλωτίνος δίνει τον τελικό ορισμό της αιωνιότητας ως άπειρης ζωής. Πώς αναλύει ο Πλωτίνος τον ορισμό αυτό μέσω τριών κεντρικών εννοιών;
  32. Στην αρχή του 6ου κεφαλαίου της πραγματείας για την αιωνιότητα και τον χρόνο, ο Πλωτίνος θα πει: «...αλλά παραμένοντας πάντα γύρω από εκείνο και μέσα σε εκείνο, και ζει σύμφωνα με εκείνο...». Τι επιχειρεί ο  Πλωτίνος παρουσιάζοντας τους διαφόρους τρόπους εξάρτησης του Νου από το Εν (Δύσκολη);
  33. Μέσω του πλωτινικού ισχυρισμού: αληθινό είναι αυτό που είναι πράγματι είναι, σε αντίθεση με το μη αληθινό είναι, επιχείρησε να ορίσεις το αισθητό.
  34. Πώς διαθέτει την ουσία ο Νους;
  35. Εξήγησε τη δυναμική ταυτότητα του Νου.
  36. Τι κάνει ο μύθος στον Πλωτίνο;