Γραμματεία Ύστερης Αρχαιότητας (2022-2023) (PHL_Α704)
Σύνδεσμοι
Γενικοί σύνδεσμοι |
---|
Hermes Trismegistus | Ancient Greece Revisited Ένα ενδιαφέρον και περιεκτικό ντοκιμαντέρ για την παράδοση και την ιστορία των ερμητικών κειμένων. Σημειωτέον ότι προσφέρεται η επιλογή ελληνικών υποτίτλων. | Σπύρος Ράγκος, «Εν μέρει εθνικός κ’ εν μέρει χριστιανίζων: Ο ελληνισμός του Ιουλιανού», βιβλιοκρισία του «Ιουλιανός: Μια βιογραφία», της Πολύμνιας Αθανασιάδη, Δευκαλίων 20.2 (2002): 211-37. Βιβλιοκρισία του Σπύρου Ράγκου στη μονογραφία της Πολύμνιας Αθανασιάδη για τον μοναδικό πολυθεϊστή αυτοκράτορα του Βυζαντίου, Ιουλιανό (βασ. 361-363 μ.Χ.). Ιδιαίτερα σημαντικές είναι οι σσ. 221-6 της βιβλιοκρισίας, όπου περιλαμβάνεται μια διαφωτιστική συζήτηση σχετικά με το περιεχόμενο των λέξεων «Έλλην» και «Ελληνισμός», με έμφαση στους πρώτους μεταχριστιανικούς αιώνες. Συγκεκριμένα, διαπιστώνεται ότι οι δύο όροι δεν συνδέονται πλέον αποκλειστικά με την καταγωγή, τη γεωγραφία ή τη γλώσσα, αλλά ότι το σημασιακό τους φορτίο έχει διευρυνθεί και έχει συμπεριλάβει -με πολύ πιο αποφασιστικό τρόπο συγκριτικά με το παρελθόν- τις σφαίρες της παιδείας, της θρησκείας και του πολιτισμού. |
Κατηγορίες συνδέσμων |
---|
Λεξικά |
Liddell, Scott, Jones Ancient Greek Lexicon (LSJ) Το κορυφαίο ελληνο-αγγλικό λεξικό σε ηλεκτρονική μορφή, μαζί με πολλά ακόμη χρηστικά λεξικά. |
Λήμματα από τη διαδικτυακή «Εγκυκλοπαίδεια του Πλάτωνα» |
«Πλωτίνος» (της Ελένης Περδικούρη) | «Ερμητικά συγγράμματα - Λαϊκός πλατωνισμός» (του Σπύρου Ράγκου) | «Ο κύκλος του Πλωτίνου» (της Ελένης Περδικούρη) | «Νεοπλατωνισμός και πολιτική: η περίπτωση του Ιουλιανού» (του Σπύρου Ράγκου) | «Νεοπλατωνισμός» (του Σπύρου Ράγκου) | «Η αντιπαράθεση χριστιανών [-] πλατωνικών κατά τον 2ο-4ο αι.» (του Γεώργιου Σκαλτσά) | «Η περίπτωση της Υπατίας» (του Ιωάννη Παπαχρήστου) |
Διακείμενα |
Πλάτων, «Θεαίτητος» 176a5-b3 (μτφρ. Ι. Ν. Θεοδωρακόπουλος / Β. Ν. Τατάκης) Σε πολλά διαφορετικά θρησκευτικά και φιλοσοφικά ρεύματα που ανήκουν σε διαφορετικούς πολιτισμούς και εποχές, ως τελικός σκοπός τού ηθικά προσανατολισμένου βίου έχει οριστεί η εξομοίωση του ανθρώπου με τον Θεό. Ιδίως η ὁμοίωσις θεῷ, όπως απαντά στον πλατωνικό διάλογο Θεαίτητος (176b1· σημειωτέον ότι η δοτική είναι αντικειμενική), υπήρξε μια αντίληψη η οποία, αν και διατυπώθηκε με μεγάλη συντομία από τον Πλάτωνα, εντούτοις επηρέασε βαθύτατα τους μεσοπλατωνικούς (1ος αι. π.Χ. - 3ος αι. μ.Χ.) και νεοπλατωνικούς φιλοσόφους, καθώς επίσης και άλλα ρεύματα σκέψης της ύστερης αρχαιότητας. (Σημειωτέον ότι η ιδέα της ὁμοιώσεως απαντά και σε μερικούς ακόμη πλατωνικούς διαλόγους, όμως ποτέ δεν έτυχε συστηματικής πραγμάτευσης· βλ. π.χ. και το σχετικό χωρίο της Πολιτείας στον επόμενο σύνδεσμο.) Έτσι, λοιπόν, στον ερμητικό Ποιμάνδρη (Corpus Hermeticum I) διαβάζουμε στην παρ. 26: «τοῦτό ἐστι τὸ ἀγαθὸν τέλος τοῖς γνῶσιν ἐσχηκόσι, θεωθῆναι». Παρομοίως, το ίδιο τέλος αναγνωρίζει για τις εξόχως φιλοσοφικές ανθρώπινες φύσεις ο Πλωτίνος στις Εννεάδες του. Μάλιστα, ο βιογράφος του Πλωτίνου, ο μαθητής του Πορφύριος, μας πληροφορεί ότι ο δάσκαλος του κατάφερε να αναχθεί στο Εν, δηλ. τον υπέρτατο θεό των νεοπλατωνικών, τέσσερις φορές κατά την περίοδο που ο Πορφύριος έζησε κοντά στον Πλωτίνο (Περί του Πλωτίνου βίου 23.7-12). Ξανά ο Πορφύριος μας πληροφορεί ότι ο ίδιος, μέχρι την ηλικία των 68 ετών, πέτυχε την ένωση με το Εν μία και μοναδική φορά. Τοιουτοτρόπως, έγινε ο τελευταίος νεοπλατωνικός για τον οποίον μαρτυρείται παρόμοιο επίτευγμα. Τέλος, στις σχετικές αντιλήψεις πρέπει ασφαλώς να προστεθεί και η χριστιανική πίστη για την καθ' ὁμοίωσιν δημιουργία του ανθρώπου από τον Θεό (Γένεσις 1:26).
| Πλάτων, «Πολιτεία» VI, 500b8-d3 (μτφρ. Ι. Γρυπάρης) Και αυτό το χωρίο σχετίζεται με την εξομοίωση του ανθρώπου με το Θείον, για την οποία βλ. το σχετικό κείμενο στον σύνδεσμο για τον Θεαίτητο. Εδώ, αξίζει να σημειωθεί περαιτέρω ότι ο Πλάτων, με τις φράσεις κατὰ τὸ δυνατόν και εἰς τὸ δυνατὸν ἀνθρώπῳ, στον Θεαίτητο και στην Πολιτεία αντίστοιχα, στην πραγματικότητα μετριάζει σε κάποιο βαθμό την ένταση της διατύπωσης. Μεταγενέστεροι υποστηρικτές της ὁμοιώσεως συχνά παραβλέπουν την επιφύλαξη αυτή.
| Ιωάννης Νικίου, «Χρονικόν» 84 (LXXXIV).87-103 Το Χρονικόν του Ιωάννη, του Αιγύπτιου στην καταγωγή επισκόπου Νικίου και χρονικογράφου (ήκμ. τον όψιμο 7ο μ.Χ. αι.), αποτελεί μία από τις ευάριθμες ιστορικές πηγές για τη νεοπλατωνική φιλόσοφο Υπατία· η μορφή στην οποία μάς σώζεται είναι μία αιθιοπική μετάφραση του 1602 μ.Χ. από την αραβική γλώσσα. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι παρουσιάζει την Υπατία ως μάγισσα που άσκησε σαγηνευτική επιρροή στον Ορέστη, τον (άλλοτε) χριστιανό έπαρχο της Αλεξάνδρειας. Αυτός είναι και ο λόγος, κατά τον Ιωάννη, για τον οποίο το χριστιανικό πλήθος αναζήτησε, βρήκε και εφόνευσε την παγανίστρια ("the pagan woman"). Εδώ, το κείμενο παρατίθεται στην αγγλική μετάφραση του R. H. Charles. |