Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

- Η έννοια της επιστημονικής καλλιέργειας στην εκπαίδευση

- Διδακτική και Μουσειολογία των φυσικών επιστημών: Ο διδακτικός και ο εκλαϊκευτικός μετασχηματισμός της επιστημονικής γνώσης

- Μουσείο και Μουσειολογία: Ταξινόμηση και λειτουργίες μουσείων Φυσικών Επιστημών και Τεχνολογίας (ΦΕΤ): Από το μουσείο - αποθήκη στο μουσείο - ζωντανό οργανισμό

- Τυπικές, μη τυπικές και άτυπες μορφές εκπαίδευσης στις φυσικές επιστήμες και την τεχνολογία

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

Βασικός στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές να προσεγγίσουν την έννοια της επιστημονικής καλλιέργειας και να τη συνδέσουν με το περιεχόμενο και τις μαθησιακές δραστηριότητες που παράγονται στα μουσεία φυσικών επιστημών και τεχνολογίας και στα σχολεία.

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

ΒΑΣΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 

Βιβλία

1. Black, G. (2009). Το ελκυστικό μουσείο. Αθήνα: Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς.

2. Guichard, J. & Martinand, J.-L. (2000). M?diatique des sciences. Paris: Presses Universitaires de France.

3. Κολιόπουλος, Δ. (2017). Διδακτική προσέγγιση του μουσείου φυσικών επιστημών. Αθήνα: Μεταίχμιο (Β' έκδοση).

4. Κολιόπουλος, Δ. (2006). Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών. Η συγκρότηση της σχολικής γνώσης. Αθήνα: Μεταίχμιο.

5. Βέμη, Μ. & Νάκου, Ε. (Επιμ.) (2010). Μουσεία και Εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Νήσος.

6. McDonald, S. (2012). Μουσείο και μουσειακές σπουδές. Ένας πλήρης οδηγός. Αθήνα: Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς.

7. Μπούνια, Α. (2009). Στα παρασκήνια του μουσείου.Η διαχείριση των μουσειακών συλλογών. Εκδόσεις Πατάκη.

 

Άρθρα

Allard, M., Boucher, S. & Forest, L. (1994). The museum and the school. McGill Journal of Education, 29 (2), 197-212

Bensaude-Vincent, B. (2001). A genealogy of the increasing gap between science and the public. Public Understanding of Science, 10, 99-113.

Κολιόπουλος, Δ. & Γκούσκου, Ε. (2013). Ένα εργαλείο περιγραφής του εκπαιδευτικού ρόλου του μουσείου φυσικών επιστημών και τεχνολογίας και η εφαρμογή του σε μουσεία φυσικής ιστορίας. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Έρευνα και Πράξη, 42-43, 16-30.

De Clercq, J. S. (2005). Museums as a mirror of society: a Darwinian look at the development of museums and collections of science. In P. Tirell(ed.) Proceedings of the 3rd Conference of the International Committee for University Museums and Collections, UMAC Publication, Oklahoma, 57-65.

Griffin, J. (2004). Research on students and museums: Looking more closely at the students in school groups. Science Education, 88, Suppl. 1, 59-70.

Hofstein, A. & Rosenfeld, S. (1996). Bridging the gap between formal and informal science learning. Studies in Science Education, 28, 87-112.

McManus, P. (1992). Topics in Museums and Science Education. Studies in Science Education, 20, 157-182.

Price, s & Hein, G. (1991).More than a field trip: science programmes for elementary school groups at museums. International Journal of Science Education, 13(5), 505-519.

Rennie, L.J. & McClafferty, T. (1996) Science centres and science learning. Studies in Science Education, 27, 53-98.

Stocklmayer, S, Rennie, L. & Gilbert, J. (2010). The roles of the formal and informal sectors in the provision of effective science education, Studies in Science Education, 46(1), 1-44.

Tran, L. (2007). Teaching Science in Museums: The Pedagogy and Goals of Museum Educators, Science Education, 91(2), 278?297.

 

Περιοδικά Μουσειολογίας

Τετράδια Μουσειολογίας (Περιοδική έκδοση του ICOM). Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.

 

Δικτυακοί τόποι μουσείων και κέντρων ΦΕΤ

ICOM (Ελληνικό Τμήμα) http://www.istomediahost.gr/icom/ 

Υπουργείο Πολιτισμού http://odysseus.culture.gr/h/1/gh110.jsp

ASTC http://www.astc.org/ 

ESCITE http://www.ecsite.eu/ 

Ίδρυμα Ευγενίδου http://www.eugenfound.edu.gr

Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ http://www.tmth.edu.gr/

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας http://www.gnhm.gr/ 

Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) http://www.piop.gr

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

Δ. Κολιόπουλος, Καθηγητής ΤΕΕΑΠΗ, διδάσκων

Μέθοδοι αξιολόγησης

Μέθοδοι αξιολόγησης

Οι φοιτήτριες/-ές που θα παρακολουθήσουν το μάθημα θα αξιολογηθούν ως εξης:

(α) με γραπτή τελική εργασία σχετική με τον εκπαιδευτικό ρόλο ενός μουσείου ή κέντρου φυσικών επιστημών και τεχνολογίας (40% του τελικού βαθμού) [ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ]

(β) με γραπτή εργασία σχετική με πληροφορίες για μουσεία και κέντρα φυσικών επιστηνών και τεχνολογίας οι οποίες θα προέλθουν από αναζήτηση στο διαδίκτυο (30% του τελικού βαθμού) [ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ]

(Γ) απο προφορική εργασία που θα αφορά στην ανάλυση ξενόγλωσσου άρθρου επιστημονικής μουσειολογίας (30% του τελικού βαθμού) [ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ]

Μέθοδοι διδασκαλίας

Μέθοδοι διδασκαλίας

- Διαλέξεις του διδάσκοντος όπου θα εισάγονται βασικές πληροφορίες σχετικές με το περιεχόμενο του μαθήματος

- Επισκέψεις και εργασία σε μουσεία ΦΕΤ

- Εργασία ανά ομάδες (ανάλυση διεθνών επιστημονικών εργασιών)

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

Κανένα

Ομάδα στόχος

Ομάδα στόχος

Φοιτητές/-τριες παιδαγωγικών τμημάτων και τμημάτων μουσειολογίας