Βυζαντινή Ιστορία
Πληροφορίες
Περιεχόμενο μαθήματος
Οι παραδόσεις του μαθήματος αποσκοπούν στην εξοικείωση των φοιτητών με τα βασικά εξελικτικά στάδια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας κατά την υπερχιλιόχρονη ιστορία της. Με βάση μια στοιχειώδη χρονολόγική αφήγηση, συνοδευομένη από τον εκλεκτικό σχολιασμό των καταλλήλων κατά περίπτωση πηγών (διαταγμάτων, ιστορικών αφηγήσεων, επιγραμμάτων, νομισμάτων, μνημείων), επιδιώκεται η κατανόηση των θεμελιωδών δομών και αρχών οι οποίες επέτρεψαν την επιβίωση και τον μετασχηματισμό ενός κράτους από Χριστιανικό υστερορρωμαικό σε Ελληνορθόδοξο μεσαιωνικό και, τέλος, σε Ελληνικό πρωτο-νεωτερικό.
Μαθησιακοί στόχοι
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με τα με τα βασικά εξελικτικά στάδια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας κατά την υπερχιλιόχρονη ιστορία της.
Βιβλιογραφία
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Ιστορίες
- K. Παπαρρηγοπούλου Ιστορία του Ελληνικού Έθνους - Μεσαιωνικός Ελληνισμός
- Ιστορία του Ελληνικού Έθνους Βυζαντινός Ελληνισμός, Τόμοι Ζ, Η, Θ (Εκδοτική Αθηνών)
- Καραγιαννόπουλος, Ι. Ε. (1987) Πηγα? της Βυζαντινής Ιστορίας. Θεσσαλονίκη (Πουρναρά)
- Καραγιαννόπουλος, Ι. Ε. (2001) Το Βυζαντινό Κράτος. 4η έκδοση. Θεσσαλονίκη (Βάνια)
- Καραγιαννόπουλος, Ι. Ε. Ιστορία του Βυζαντινού Κράτους. 3 Τόμοι. Θεσσαλονίκη (Βάνια).
- Χριστοφιλοπούλου, Αικ. Βυζαντινή Ιστορία. Θεσσαλονίκη (Βάνια). Τόμος Α? (1996), Τόμος Β? (1997), Τόμος Γ? (1998), Τόμος Δ? (2001)
- Treadgold W. A History of the Byzantine State and Society Stanford 1997.
Γενικά
- Angold, M. (2003) Η Γέφυρα απ? την Αρχαιότητα στον Μεσαίωνα. Μτφρ. Μ. Παππά. Αθήνα (Λιβάνη)
- Haldon, J. (2004) Οι Πόλεμοι του Βυζαντίου. μτφρ. Ν. Πρωτονοτάριος. Αθήνα (Τουρίκη)
- Haldon, J. (2007) Βυζάντιο: Μια Ιστορία. μτφρ. Σ. Σφυρόερα. Αθήνα (Ελληνικά Γράμματα)
- Herrin, J. (2006) Τι είναι το Βυζάντιο. μτφρ. Χ. Σαμαρ?. Αθήνα (Ωκεανίδα)
- Καρπόζηλος, Α. Βυζαντινοί Ιστορικο? και Χρονογράφοι. Αθήνα (Κανάκη). Τόμος Α? (1997), Τόμος Β? (2002), Τόμος Γ? (2009).
- Morrisson, C. (επιμ.) (2007) Ο Βυζαντινός Κόσμος: Η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία (330-641). μτφρ. ?. Καραστάθη. Αθήνα (Πόλις)
- Sarris, P. κα? C. Foss (?πιμμ.) (2006) Ιστορία του Βυζαντίου. Μτφρ. ?. Καραγιώργου. Αθήνα (Νεφέλη)
- Treadgold, W. (2008) Βυζάντιο. μτφρ. Γ. Λεβενιώτης. Θεσσαλονίκη (Θύραθεν)
- Σαββίδης, ?. Γ. Κ. κα? B. Hendrickx (2003) Eισαγωγ? στη Βυζαντινή Ιστορία (284-1461). Θεσσαλονίκη (Σταμούλη)
- Σαββίδης, Α. Ιστορία του Βυζαντίου με αποσπάσματα απ? τις πηγές. Αθήνα (Πατάκη). Τόμος Α? (2001), Τόμος Γ? (2006)
- Σαββίδης, ?. (1996- ) Εγκυκλοπαιδικό Προσωπογραφικό Λεξικό Βυζαντινής Ιστορίας (ΕΠΛΒΙΠ). Αθήνα (Ιωλκός)
- Χριστοφιλοπούλου, Αικ. (2004) Το Πολίτευμα και οι Θεσμο? της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας: 324-1204. Αθήνα
- Χριστοφιλοπούλου, Αικ. (2006) Βυζαντινή Αυτοκρατορία ? Νεότερος Ελληνισμός. Τόμοι Α?, Β?, Γ?. Θεσσαλονίκη (Ηρόδοτος).
- Παναγιώτου, ?. Δ. (2010) Βυζαντινή Λογοτεχνία: Κείμενα του Πεζού Λόγου. Αθήνα (?ρμός)
- Θεοδοσίου, Σ. κα? Μ. Δανέζης (2010) Στα Χρόνια του Βυζαντίου: Οι Θετικο? Επιστήμονες, Ιατροί, Χρονολόγοι και Αστρονόμοι. Αθήνα (Δίαυλος)
- Πατούρα-Σπανο?, Σ. (?πιμ.) (2008) Χριστιανισμός και Παγκοσμιότητα στο Πρώιμο Βυζάντιο. Αθήνα (Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών)
- Τσαμπ?ς, Γ. Ξ. (1999) Η Παιδεία στο Χριστιανικό Βυζάντιο. Αθήνα (Γρηγόρη)
- Walter, G. (1999) Η Καθημερινή Ζωή στο Βυζάντιο. Αθήνα (Παπαδήμα)
Μέθοδοι διδασκαλίας
Η βασική μέθοδος διδασκαλίας είναι η εισήγηση-διάλεξη.Το μάθημα υποστηρίζεται από την εκ του σύνεγγυς ανάλυση βυζαντινων πηγών. Υπάρχει η δυνατότητα ενισχυτικής εκπαίδευσης μέσω ασύγχρονης πλατφόρμας.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Οι φοιτητές εξετάζονται γραπτά/ή προφορικά και η εξέταση περιλαμβάνει ερωτήσεις ανοιχτού τύπου και κριτικό σχολιασμό βυζαντινών πηγών.
Προτεινόμενα συγγράμματα
Liz James (2014), Εγχειρίδιο βυζαντινών σπουδών:27 μελέτες με 5 χάρτες και 64 εικόνες, μετάφραση Κατερίνα Δημοπούλου επιμέλεια Αιμίλιος Μαυρουδής - Αντώνης Ρεγκάκος. Αθήνα (Παπαδήμα).
Διδάσκοντες
Νικόλαος Χαραλαμπόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών.
Ομάδα στόχος
Το μάθημα απευθύνεται σε προπτυχιακούς φοιτητές Φιλολογίας.
Προαπαιτούμενα
Δεν προβλέπεται προαπαιτούμενη γνώση.