Κατάκτηση Γλώσσας

Πληροφορίες

Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

1. Βασικές Έννοιες και Στόχοι Μαθήματος

α. Το πρόβλημα της γλωσσικής κατάκτησης

β. Γραμματικές έννοιες και περιορισμοί

γ. Από που προέρχεται η γνώση μας για τη

γλώσσα;

δ. Η κρίσιμη περίοδος

 

2. Γνωστική/Ψυχολογική Θεώρηση της Γλωσσικής Ανάπτυξης-Μεθοδολογία έρευνας

α. Πειραματικές μέθοδοι εξέτασης του αυθόρμητου παιδικού λόγου

β. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της κάθε μεθόδου

γ. Βάση γλωσσικών δεδομένων CHILDES

 

3. Κατάκτηση Φωνολογίας

α. Η αναζήτηση της μητρικής γλώσσας

β.  Διακρίνοντας τους ήχους της μητρικής γλώσσας

γ. Βρεφική Παραγωγή

 

4. Κατάκτηση Λεξικού

α. Κατάκτηση Εννοιών

 

5. Κατάκτηση λεξιλογίου-Ρήματα

 

6. Κατάκτηση Μορφολογίας

α. Wug-test

 

7. Κατάκτηση Σύνταξης 1

α. εισαγωγή

 

8. Κατάκτηση Σύνταξης 2

α. Προτάσεις κενού υποκειμένου 

 

9. Κατάκτηση Σύνταξης 3

α. Μετακίνηση Ονοματικής Φράσης

 

10. Γλώσσα και λοιπές νοητικές ικανότητες

 

11. Η γλώσσα στον Αυτισμό

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες:

1. θα γνωρίζουν και θα είναι σε θέση να αξιολογήσουν τις βασικές θεωρίες για τη γλωσσική κατάκτηση,

2. θα είναι σε θέση να περιγράψουν τα διαφορετικά στάδια από τα οποία περνάει το κάθε βρέφος καθώς κατακτά τη μητρική του γλώσσα.

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

  • Κατή, Δ. (1992). Γλώσσα και επικοινωνία στο παιδί. Αθήνα: Εκδόσεις Οδυσσέας.
  • Klein, W. (1986). Second language acquisition. New York, Cambridge University Press.
  • Barrett, M. (2001). The development of language. Hove, East Sussex: Psychology Press.
  • Berko, J. (1958). The child's learning of English morphology. Word, 14, 150-177.
  • Guasti, M.-T. (2002). Language Acquisition: The Growth of Grammar. Cambridge, ΜΑ: MIT Press.
  • Ingram, D. (1989). First Language Acquisition: Method, Description and Explanation. Cambridge: Cambridge University Press. 
  • Fisher, Cynthia. (2002). Structural limits on verb mapping: The role of abstract structure in 2.5-year-olds' interpretations of novel verbs. Developmental Science, 5: 56?65.
  • Trehub, S. E. (1976). The discrimination of foreign speech contrasts by infants and adults. Child Development, 47, 466? 472.
  • Marcus, G. F. (1995). The acquisition of the English past tense in children and multilayered connectionist networks. Cognition56(3), 271-279.
  • Pinker, S. (1997). Words and rules in the human brain. Nature.
  • Pinker, S. (1994). How could a child use verb syntax to learn verb semantics?.Lingua92, 377-410.
  • MacWhinney, B., & Snow, C. (1985). The child language data exchange system. Journal of child language12(02), 271-295.
  • Preyer, W. T. (1889). The Mind of the Child: The development of the intellect(Vol. 7). Appleton.
  • Moon, C., Cooper, R. P., & Fifer, W. P. (1993). Two-day-olds prefer their native language. Infant behavior and development16(4), 495-500.
  • Werker, J. F., & Tees, R. C. (1984). Cross-language speech perception: Evidence for perceptual reorganization during the first year of life. Infant behavior and development7(1), 49-63.
  • Aslin, R. N., Woodward, J. Z., LaMendola, N. P., & Bever, T. G. (1996). Models of word segmentation in fluent maternal speech to infants. Signal to syntax: Bootstrapping from speech to grammar in early acquisition, 117-134.
  • Christophe, A., & Dupoux, E. (1996). Bootstrapping lexical acquisition: the role of prosodic structure. The Linguistic Review13(3-4), 383-412
  • Christophe Teresa Guasti Marina Nespor, A. (1997). Reflections on phonological bootstrapping: Its role for lexical and syntactic acquisition.Language and Cognitive Processes12(5-6), 585-612.
  • Saffran, J. R., Aslin, R. N., & Newport, E. L. (1996). Statistical learning by 8-month-old infants. Science274(5294), 1926-1928. Cooper, W. E., & Paccia-Cooper, J. Syntax and speech, 1980

Μέθοδοι διδασκαλίας

Μέθοδοι διδασκαλίας

Προφορική διδασκαλία με τη χρήση διαφανειών.

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

Δεν προβλέπεται προαπαιτούμενη γνώση καθώς το μάθημα είναι εισαγωγικό.

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

Χριστίνα Μανουηλίδου/Christina Manouilidou

Ομάδα στόχος

Ομάδα στόχος

Φοιτητές του τμήματος Φιλολογίας/Ενδιαφερόμενοι για τη θεματική περιοχή της Γλωσσικής Κατάκτησης.

Προτεινόμενα συγγράμματα

Προτεινόμενα συγγράμματα

  • Κατή, Δ. (1992). Γλώσσα και επικοινωνία στο παιδί. Αθήνα: Εκδόσεις Οδυσσέας. (βιβλιοθήκη)
  • Berko, J. (1958). The child's learning of English morphology. Word, 14, 150-177. (pdf, eclass)
  • Guasti, M.-T. (2002). Language Acquisition: The Growth of Grammar. Cambridge, ΜΑ: MIT Press. (βιβλιοθήκη)
  • Ingram, D. (1989). First Language Acquisition: Method, Description and Explanation. Cambridge: Cambridge University Press. (βιβλιοθήκη)
  • Fisher, Cynthia. (2002). Structural limits on verb mapping: The role of abstract structure in 2.5-year-olds' interpretations of novel verbs. Developmental Science, 5: 56?65.
  • Trehub, S. E. (1976). The discrimination of foreign speech contrasts by infants and adults. Child Development, 47, 466? 472.

Μέθοδοι αξιολόγησης

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Εξετάσεις: 80%
  • Ασκήσεις: 20%