ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ

Πληροφορίες

Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

  • Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη
  • Χώρος Καταστάσεων και Αναζήτηση
  • Τύφλες Στρατηγικές Αναζήτησης
  • Ευριστικες Στρατηγικές Αναζήτησης
  • Αναπαράσταση Γνώσης
  • Λογική και Συλλογισμός
  • Γλώσσα Prolog
  • Κανόνες Παραγωγής
  • Αναπαράσταση Αβέβαιης Γνώσης
  • Αναπαράσταση Ασαφούς Γνώσης
  • Σημαντικά Δίκτυα-Πλαίσια

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος να αποκτήσουν γνώσεις γύρω από βασικές έννοιες της Τεχνητής νοημοσύνης και να αποκτήσουν δεξιότητες στην επίλυση προβλημάτων χρησιμοποιώντας μεθόδους τεχνητής νοημοσύνης.  Βασικές γνώσεις και δεξιότητες είναι οι εξής :

  • Αναπαράσταση και επίλυση προβλημάτων με διάφορους αλγόριθμους αναζήτησης
  • Περιγραφή γνώσης σε Κατηγορηματική Λογική Πρώτης Τάξεως
  • Επίλυση προβλημάτων με αναπαράσταση γνώσης και συλλογισμό
  • Αναπαράσταση και Επίλυση Προβλημάτων με γλώσσες  λογικού προγραμματισμού
  • Αναπαράσταση γνώσης και επίλυση προβλημάτων με αβεβαιότητα και ασάφεια
  • Αναπαράσταση γνώσης και επίλυση προβλημάτων με σημασιολογικά δίκτυα και πλαίσια

Προτεινόμενα συγγράμματα

Προτεινόμενα συγγράμματα

  •  «Τεχνητή Νοημοσύνη» Ι. Βλαχάβας, Π. Κεφαλας, Ν. Βασιλειάδης, Φ. Κόκκορας και Η. Σακελλαρίου -Δ'  Έκδοση Εκδ. Παν. Μακεδονίας, 2020

  • «Τεχνητή Νοημοσύνη, Μια σύγχρονη προσέγγιση», Stuart Russell και Peter Norvig,  2η Έκδοση, 2005, Εκδόσεις Κλειδάριθμος

  • «Μοντέρνες Ευρετικές Μέθοδοι για την Επίλυση Προβλημάτων», Michalewich Z., Fogel D., 2011, Broken Hill

  •  "Artificial Intelligence: A Guide to Intelligent Systems" Michael Negnevitsky  (3rd Edition) ,Addison Wesley

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

Καλές γνώσεις Προγραμματισμού

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

  •  «Τεχνητή Νοημοσύνη» Ι. Βλαχάβας, Π. Κεφαλας, Ν. Βασιλειάδης, Φ. Κόκκορας και Η. Σακελλαρίου -Δ'  Έκδοση, Εκδ. Παν. Μακεδονίας, 2020

  • «Τεχνητή Νοημοσύνη, Μια σύγχρονη προσέγγιση», Stuart Russell και Peter Norvig,  2η Έκδοση, 2005, Εκδόσεις Κλειδάριθμος

  • «Μοντέρνες Ευρετικές Μέθοδοι για την Επίλυση Προβλημάτων», Michalewich Z., Fogel D., 2011, Broken Hill

  •  "Artificial Intelligence: A Guide to Intelligent Systems" Michael Negnevitsky  (3rd Edition), Addison Wesley

  • "Prolog Programming for Artificial Intelligence" , Ivan Bratko (4th Edition) Pearson education

  •  Programming Language PROLOG http://www.swi-prolog.org

  • "Τεχνητή Νοημοσύνη: Μια εισαγωγική προσέγγιση", Κ. Γεωργούλη, 2015, ΣΕΑΒ 

Μέθοδοι αξιολόγησης

Μέθοδοι αξιολόγησης

Οι φοιτητές του νέου προγράμματος σπουδών θα αξιολογηθούν ως εξής:

1. Γραπτή εξέταση = Θέματα κ. Λυκοθανάση (ΘΛ) + Θέματα κ. Χατζηλυγερούδη (ΘΧ)

2. Εργαστήριο ΤΝ (ΕΡ)

Τελικός Βαθμός = Βαθμός ΘΛ x 30% + Βαθμός ΧΑΤΖΗΛΥΓΕΡΟΥΔΗ x 70%

Βαθμός ΧΑΤΖΗΛΥΓΕΡΟΥΔΗ = Βαθμός ΘΧ x 75% + Βαθμός ΕΡ x 25%.

 

Οι φοιτητές του παλαιού προγράμματος σπουδών θα βαθμολογηθούν ξεχωριστά στα δύο παλαιότερα μαθήματα (Τεχνητή Νοημοσύνη και Εισαγωγή στις Ευρετικές Μεθόδους) με τον τρόπο που εβαθμολογούντο.

Η ύλη της γραπτής εξέτασης η εξής:

* Οι διαφάνειες του μαθήματος και των δύο διδασκόντων (πλην περί Prolog)

* Βιβλίο των Βλαχάβα κ.ά, κεφάλαια: 2, 3, 4, 6, 8, 9 (9.2), 10 (10.1, 10.2), 11, 13 (13.1, 13.2, 13.3), 15

* Βιβλίο των Russell και Norvig, κεφάλαια: 3, 4, 5, 8, 9, 11, 13

Περιεχόμενο 1ου Μέρους: Εισαγωγή στις Ευρετικές Μεθόδους

Περιεχόμενο μαθήματος

Εισαγωγή στην θεωρία επίλυσης προβλημάτων. Xώρος αναζήτησης, μοντελοποίηση του προβλήματος, περιορισμοί, το πρόβλημα του πως λύνονται προβλήματα. Βασικές έννοιες (αναπαράσταση, στόχος, συνάρτηση αξιολόγησης, ορισμός ενός προβλήματος αναζήτησης, γειτονικές περιοχές και τοπικά βέλτιστα, μέθοδοι αναρρίχησης λόφων). Παραδοσιακές μέθοδοι ? Μέρος Ι (εξαντλητική αναζήτηση, τοπική αναζήτηση). Παραδοσιακές μέθοδοι ? Μέρος ΙΙ ( αναζήτηση κατά βάθος και κατά πλάτος, άπληστοι αλγόριθμοι, αλγόριθμος Α*, αλγόριθμος γενικής αναζήτησης γράφου, δυναμικός προγραμματισμός).

Μέθοδοι αξιολόγησης (2020-21)

Μέθοδοι αξιολόγησης

Οι φοιτητές του νέου προγράμματος σπουδών θα αξιολογηθούν ως εξής:

1. Γραπτή εξέταση = Θέματα κ. Κουτσομητρόπουλου (ΘΚ) + Θέματα κ. Χατζηλυγερούδη (ΘΧ)

2. Εργαστήριο ΤΝ (ΕΡ)

Τελικός Βαθμός = Βαθμός ΘΚ x 30% + Βαθμός ΧΑΤΖΗΛΥΓΕΡΟΥΔΗ x 70%

Βαθμός ΧΑΤΖΗΛΥΓΕΡΟΥΔΗ = Βαθμός ΘΧ x 77% + Βαθμός ΕΡ x 23%.

 

Οι φοιτητές του παλαιού προγράμματος σπουδών θα βαθμολογηθούν ξεχωριστά στα δύο παλαιότερα μαθήματα (Τεχνητή Νοημοσύνη και Εισαγωγή στις Ευρετικές Μεθόδους) με τον τρόπο που εβαθμολογούντο.

Η ύλη της γραπτής εξέτασης για το νέο πρόγραμμα σπουδών έχει ως εξής:

* Οι διαφάνειες του μαθήματος (και των δύο διδασκόντων) και οι φροντιστηριακές ασκήσεις

* Βιβλίο των Βλαχάβα κ.ά, κεφάλαια: 2, 3, 4, 6, 8, 9 (9.2), 10 (10.1, 10.2), 11, 13 (13.1, 13.2, 13.3), 18 (18.1, 18.2, 18.3.1, 18.3.2, 18.10.1, 18.10.2)

* Βιβλίο των Russell και Norvig, κεφάλαια: 3, 4, 5, 8, 9, 11, 13, 17

 

Η ύλη της γραπτής εξέτασης για το παλαιό πρόγραμμα σπουδών έχει ως εξής:

* Οι διαφάνειες του μαθήματος και των δύο διδασκόντων (πλην περί Prolog)

* Βιβλίο των Βλαχάβα κ.ά, κεφάλαια: 2, 3, 4, 6, 8, 9 (9.2), 10 (10.1, 10.2), 11, 13 (13.1, 13.2, 13.3), 15

* Βιβλίο των Russell και Norvig, κεφάλαια: 3, 4, 5, 8, 9, 11, 13

Μέθοδοι αξιολόγησης (2021-22)

Μέθοδοι αξιολόγησης

Οι φοιτητές του νέου προγράμματος σπουδών θα αξιολογηθούν ως εξής:

1. Γραπτή εξέταση (ΓΕ)

       α. Μέρος Α: Επίλυση Προβλημάτων, Αναζήτηση και Ευρετικές

       β. Μέρος Β: Αναπαράσταση Γνώσης, Περιορισμοί, Κανόνες, Πλαίσια, Μηχανική Μάθηση

2. Εργαστήριο ΤΝ (ΕΡ)

Τελικός Βαθμός = Βαθμός ΓΕ Μέρος Α x 30% + Βαθμός ΓΕ Μέρος Β x 55% + Βαθμός ΕΡ x 15%

 

Οι φοιτητές του παλαιού προγράμματος σπουδών θα βαθμολογηθούν ξεχωριστά στα δύο παλαιότερα μαθήματα (Τεχνητή Νοημοσύνη και Εισαγωγή στις Ευρετικές Μεθόδους) με τον τρόπο που εβαθμολογούντο (ΤΝ: Βαθμός ΕΡ x 25% + Βαθμός ΓΕ x 75%).

 

Ο βαθμός του εργαστηρίου κρατιέται για τουλάχιστον 2 έτη.

 

Η ύλη της γραπτής εξέτασης για το νέο πρόγραμμα σπουδών έχει ως εξής:

* Οι διαφάνειες του μαθήματος (και των δύο διδασκόντων) και οι φροντιστηριακές ασκήσεις

* Βιβλίο των Βλαχάβα κ.ά, κεφάλαια: 2, 3, 4, 6, 8, 9 (9.2), 10 (10.1, 10.2), 11, 13 (13.1, 13.2, 13.3), 18 (18.1, 18.2, 18.3.1, 18.3.2, 18.10.1, 18.10.2)

* Βιβλίο των Russell και Norvig, κεφάλαια: 3, 4, 5, 8, 9, 11, 13, 17

 

Η ύλη της γραπτής εξέτασης για το παλαιό πρόγραμμα σπουδών έχει ως εξής:

* Οι διαφάνειες του μαθήματος και των δύο διδασκόντων (πλην περί Prolog)

* Βιβλίο των Βλαχάβα κ.ά, κεφάλαια: 2, 3, 4, 6, 8, 9 (9.2), 10 (10.1, 10.2), 11, 13 (13.1, 13.2, 13.3), 15

* Βιβλίο των Russell και Norvig, κεφάλαια: 3, 4, 5, 8, 9, 11, 13