Παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες ή/και Αναπηρία (ESC_579)
Ασημίνα Ρήγα
Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να γνωρίσουν τις διαφορετικές διαγνωστικές κατηγορίες που με βάση τόσο την ελληνική νομοθεσία όσο και την εγχώρια αλλά και τη διεθνή βιβλιογραφία προσδιορίζεται η ομάδα των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία κυρίως προσχολικής ηλικίας. Πιο αναλυτικά, στο μάθημα αναπτύσσονται τα συστήματα ταξινόμησης και τα εννοιολογικά πλαίσια που αφορούν τις περιπτώσεις παιδιών με: νοητική καθυστέρηση, διαταραχή αυτιστικού φάσματος, μερική ή ολική απώλεια όρασης, βαρηκοΐα ή κώφωση, κοινωνικές και συναισθηματικές δυσκολίες, δυσκολίες στην επικοινωνία και κινητικές ή/και άλλου είδους δυσκολίες. Συζητούνται, επίσης, τα αίτια (βιολογικά, περιβαλλοντικά αλλά και ο συνδυασμός αυτών) που συνδέονται με κάθε διαγνωστική κατηγορία. Στο μάθημα θα παρουσιαστούν, ακόμη, τα συστήματα αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους επίσημους διαγνωστικούς φορείς της χώρας για τη διάγνωση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία. Η διάσταση της επίσημης αξιολόγησης/διάγνωσης των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία θα εμπλουτισθεί εστιάζοντας ταυτοχρόνως στη σημασία της παιδαγωγικής έκθεσης που συμπληρώνεται από την πλευρά του σχολείου. Τέλος, θα αναπτυχθούν μία σειρά από εμπειρικά τεκμηριωμένες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που έχουν αναπτυχθεί στη διεθνή βιβλιογραφία, ενώ θα παρουσιαστούν και τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευσηπου είναι διαθέσιμα στη χώρα μας για την παροχή εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης σε παιδιά των οποίων οι δυσκολίες αφορούν σε συγκεκριμένες διαγνωστικές κατηγορίες.
ΛιγότεραΣτόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να γνωρίσουν τις διαφορετικές διαγνωστικές κατηγορίες που με βάση τόσο την ελληνική νομοθεσία όσο και την εγχώρια αλλά και τη διεθνή βιβλιογραφία προσδιορίζεται η ομάδα των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία κυρίως προσχολικής ηλικίας. Πιο αναλυτικά, στο μάθημα αναπτύσσονται τα συστήματα ταξινόμησης και τα εννοιολογικά πλαίσια που αφορούν τις περιπτώσεις παιδιών με: νοητική καθυστέρηση, διαταραχή αυτιστικού φάσματος, μερική ή ολική απώλεια όρασης, βαρηκοΐα ή κώφωση, κοινωνικές και συναισθηματικές δυσκολίες, δυσκολίες στην επικοινωνία και κινητικές ή/και άλλου είδους δυσκολίες. Συζητούνται, επίσης, τα αίτια (βιολογικά, περιβαλλοντικά αλλά και ο συνδυασμός αυτών) που συνδέονται με κάθε διαγνωστική κατηγορία. Στο μάθημα θα παρουσιαστούν, ακόμη, τα συστήματα αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους επίσημους διαγνωστικούς φορείς της χώρας για τη διάγνωση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία. Η
Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να γνωρίσουν τις διαφορετικές διαγνωστικές κατηγορίες που με βάση τόσο την ελληνική νομοθεσία όσο και την εγχώρια αλλά και τη διεθνή βιβλιογραφία προσδιορίζεται η ομάδα των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία κυρίως προσχολικής ηλικίας. Πιο αναλυτικά, στο μάθημα αναπτύσσονται τα συστήματα ταξινόμησης και τα εννοιολογικά πλαίσια που αφορούν τις περιπτώσεις παιδιών με: νοητική καθυστέρηση, διαταραχή αυτιστικού φάσματος, μερική ή ολική απώλεια όρασης, βαρηκοΐα ή κώφωση, κοινωνικές και συναισθηματικές δυσκολίες, δυσκολίες στην επικοινωνία και κινητικές ή/και άλλου είδους δυσκολίες. Συζητούνται, επίσης, τα αίτια (βιολογικά, περιβαλλοντικά αλλά και ο συνδυασμός αυτών) που συνδέονται με κάθε διαγνωστική κατηγορία. Στο μάθημα θα παρουσιαστούν, ακόμη, τα συστήματα αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους επίσημους διαγνωστικούς φορείς της χώρας για τη διάγνωση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία. Η
Αναλύονται η φιλοσοφία, ο σκοπός, οι επιδιώξεις καθώς και η ιστορικο-κοινωνική εξέλιξη της Ειδικής Αγωγής.
Περιγράφεται η διαδικασία σχεδιασμού και υλοποίησης προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης στο παιδί και στην οικογένειά του.
Επισημαίνονται οι στόχοι υλοποίησής τους και ο τρόπος αξιολόγησής τους.
Δίνονται ενδεικτικά παραδείγματα πραγματοποίησης προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης ανά ειδική εκπαιδευτική ανάγκη ή αναπηρία.
Επισημαίνονται οι ορισμοί των σοβαρών προβλημάτων όρασης, οι αιτιολογικοί παράγοντες με τους οποίους συνδέονται, καθώς και ο τρόπος διάκρισής των προβλημάτων αυτών.
Δίνεται έμφαση στους περιορισμούς και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με προβλήματα όρασης.
Παρουσιάζονται κατάλληλες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις για σχολική τάξη στην οποία φοιτά μαθητής με αναπηρία όρασης καθώς και λανθασμένες αντιλήψεις γύρω από τα σοβαρά προβλήματα όρασης.
Παρέχεται ενημέρωση για τo ελληνικ;o αλφάβητo Braille.